Serie

Pieter op zoek naar vernieuwing (8): Een-tweetje over disruptie

Pieter de Kok gaat voor Accountant.nl op zoek naar vernieuwing in en rond het accountantsberoep. Aflevering 8: Een-tweetje over disruptie.

Pieter de Kok

"Afgelopen vakantie las ik het boek The Innovator's Dilemma van Clayton Christensen." Nou interessant dan. "De belangrijkste reden om het te lezen was dat ik doodmoe wordt van de term disruptive." Ik ook.

"Dit boek is eigenlijk het wetenschappelijk fundament onder die term." Nou vooruit dan, geef even de samenvatting.

Foto Pieter de Kok

"Als ik het in één zin uit moest leggen, zou dat zo'n beetje als volgt zijn: Volledig nieuwe producten komen vaak uit onverwachte hoek. Deze innovaties worden door de gevestigde orde te lang genegeerd omdat ze op dat moment geen toegevoegde waarde leveren aan de klanten die de rekeningen betalen. Op het moment dat de innovaties zijn doorontwikkeld en wel als substituut kunnen worden gezien, is het voor gevestigde ondernemingen te laat om nog een vergelijkbaar product op de markt te brengen."

Een typisch 'terug van vakantiegesprek' bij Coney tussen Joris Joppe en ondergetekende. Samen vooruit kijken typeert onze lange samenwerking. Samen vooruit kijken is ook de reden dat Joris met Analys.io buiten Coney zelfstandig verder gaat.

Ik zal vooruit blijven kijken met mijn andere partners en mijn 3.0-team, ook in het momenteel wat treurige auditdomein. Vaak hoor je over de disruptive innovations die als een zwaard van Damocles boven de accountancy hangen. Gezien de marges (lees: inkomen) in onze sector zou je verwachten dat zich allang iemand gemeld zou hebben met een geweldig product om accountantscontrole te vervangen. Al denkende kwam ik op de volgende obstakels die een disruptor in de weg staan:

  • Als je naar assurance gaat kijken, wordt het in essentie toch vaak als een ja/nee-propositie ervaren. Is het beeld van de jaarrekening getrouw of niet. Je kunt innoveren wat je wilt - zolang het maar uitmondt in een controleverklaring. Een zeer beperkende randvoorwaarde!
  • Ook bij assurance gaat het om het tevreden houden van klanten. Daar past een partner-model goed bij. Echt fundamentele innovatie vraagt echter om een lange adem. Het is de vraag of een organisatie die geleid wordt door een diverse groep van partners daar toe in staat is. Ik denk een handvol, maar heel veel niet.
  • Wij - accountants - hebben protectionisme tot een kunst verheven. We noemen het kwaliteitsbeheersing en het is uiteraard in het belang van het maatschappelijk verkeer. Toetreding is mogelijk, als je maar wel uitlegt dat je, voordat je iets op papier zet, keurig alle vereisten van de COS hebt gevolgd. Of bijna allemaal, daar wil ik vanaf zijn. Niet echt een aantrekkelijke propositie om eens lekker te gaan experimenteren.
  • Verder hebben we angst voor toetsers en reviewers toegelaten in ons domein. Die angst zal innovatie vanuit het beroep zeker niet stimuleren.
'Wij - accountants - hebben protectionisme tot een kunst verheven.'

Kortom, het zal dus nog wel een tijdje duren voordat er iemand komt die heel disruptive, nog meer disruptive en met nog meer investmentpower, de auditmarkt gaat betreden.

Neemt niet weg dat ik wel partijen om mij heen zie die deze potentie zeker hebben! Terug naar de vernieuwing, want Gianluca Valentini van Equidam.com, een Rotterdamse start-up, is op de koffie.

Een handdruk, een paar aftastende vragen en er ontstaat iets. Een gevoel, een bewustwording van hetgeen Equidam nu al kan, nu al doet en dat ze eigenlijk al heel dicht tegen real-time assurance aan zitten.

Hun mindset: Grasp your entire financial situation in a single index: your business valuation. Tracking performance has never been easier.

'We hebben angst voor toetsers en reviewers toegelaten in ons domein.'

Hun techniek: data, data, data, verzamelen, verzamelen en analyseren en analyseren. Cashflow, prestaties, ratio's. Aan inzichten, actueel, geen gebrek. Slimme algoritmes valideren de data.

Zonder heel veel fantasie zie ik een real-time audit firm voor me die het maatschappelijk verkeer, u en ik, op elk moment een platform kan bieden om inzicht te krijgen in 'de actuele businesswaarde' van een onderneming. Wat mij betreft komt dit dan heel dicht in de buurt van een 'getrouw beeld'. Gewoon inloggen en zelf op hun website je een beeld vormen. Elk moment van de dag.

Disruptive genoeg?

Joris, bedankt voor de ruim tien jaar samenwerking, onze discussies, soms scherp, soms met veel humor, ga ik zeker missen!

Pieter de Kok is partner bij Coney Minds. Van 2010 tot en met 2014 was De Kok aanjager van vernieuwingsbeweging Tuacc.

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.