Serie

Pieter op zoek naar vernieuwing (10): mkb-accountant, dna, spin in het web

Pieter de Kok gaat voor Accountant.nl op zoek naar vernieuwing in en rond het accountantsberoep. Aflevering 10: mkb-accountant, dna, spin in het web.

Pieter de Kok

Een vernieuwing dichtbij maar tegelijkertijd ook ver weg. Dat maakt heel nieuwsgierig en dus ga je op onderzoek uit. Dichtbij omdat het mij direct aanspreekt, ver weg omdat het redelijk buiten mijn eigen werkveld ligt.

Wat beweegt de mkb-ondernemer? En hoe sluit de dienstverlening van de mkb-accountant hierop aan? En zijn mkb-accountants goede adviseurs?

Voor mij de drie belangrijkste vragen in aanloop naar de kennismakingen met Erik Overdick van Improvic en Kees Koopmanschap van De Coop & Haegen Accountants.

Foto Pieter de Kok

Om u een klein inkijkje te geven in de vernieuwingskeuken: Ik krijg regelmatig uitnodigingen (soms met een persbericht over het nieuwe product of dienst al gereed) om het volgende wereldwonder te komen aanschouwen. Maar Erik en Kees kwamen op mijn pad via Koos Woltjes. Koos' enthousiasme, maar vooral ook zijn positieve mindset rondom de rol van de mkb-accountants overtuigden mij om Erik aan de tand te voelen in Sugarcity en om af te reizen naar Bussum om Kees te ontmoeten.

Erik heeft een ecosysteem ontwikkeld. Kees is bezig met een dna-managementdienstverlening in samenwerking met Koos. En Erik ziet Kees weer als potentiële klant voor het ecosysteem. Het duurde even voordat ik de lijntje door had.

'Eco spin in het web’ meets ‘in het dna kruipen.'

Erik nam mij mee in zijn ecosysteem-denken. De mkb-accountant als spin in het web. Een platform als driver om de mkb-ondernemer de kans te geven actief opzoek te gaan naar kennis en deskundigheid. Hiertoe maakt de ondernemer gebruik van een ‘toegang tot kennis platform’ dat Improvic het accountantskantoor ter beschikking heeft gesteld. Elk accountantskantoor integreert dat platform uiteraard in zijn eigen omgeving, look and feel proof.

Naast 'het aan de tand voelen' ben ik ook proefkonijn geworden en heb ik zelf het ecosysteem leren kennen door actief een aantal modules in te vullen. Als je dit als ondernemer zou doen dan krijg je, nadat je de vragen hebt beantwoord, via je accountant een eerste adviesrapport. Een kapstok, een eerste richtingwijzer.

Het is aan de accountant om het contact met zijn klanten te organiseren, om te bepalen wie met welke kennis hij aan zijn klant koppelt.

Het ecosysteem is dus een platform, gebaseerd op het idee dat de mkba-accountant in een rol van 'huisarts' en 'procesfacilitator' prima kan functioneren. Dit betekent dat de accountant ook een netwerk van specialisten om zich heen moet weten te verzamelen, kan putten uit deze kennis en eventueel zijn klant met deze betrouwbare specialisten in verbinding kan brengen. Het aantal kennisonderwerpen kan Improvic eenvoudig uitbreiden. Nu al beschikbaar zijn verandermanagement, gedragsmanagement, sales & after sales management advies etc.

U kent mij, ik ben helemaal van het verbinden, maar ook van slimme manieren van samenwerken en kennisdelen. Hoe het in de praktijk moet werken, daar heb ik nog wel mijn vraagtekens bij. Vandaar mijn rit ook naar het accountantskantoor in Bussum.

Het eerste telefonische contact met Kees was geweldig: "Dus jij vindt niet dat wij heel veel anders zijn?" Zo, de toon was gezet en dit naar aanleiding van een aantal sceptische opmerkingen in de e-mail over het aangekondigde dna-systeem waar ik eens in moest duiken.

Dnamodel - bron Koos Woltjes en De Coop & Haegen

Maar van mijn aanvankelijke bedenkingen bleef in Bussum weinig over. Komt wellicht door Kees. Grote vent, daadkracht en een reeks van overtuigende voorbeelden over wat het kruipen in het dna van de mkb-ondernemer inhoudt.

Eigenlijk is het vrij simpel. Je houdt je klanten een dna-spiegel voor, je laat ze nadenken over hun visie, over wat ze willen toevoegen, wat belangrijke randvoorwaarden zijn en wat de stip aan de horizon is. De volgende vraag is hoe het huidige businessmodel hierop aansluit en welke stappen naar voren kunnen worden gemaakt.

Als mkb-accountant houd je de spiegel vast, denk je actief mee en faciliteer je in feite de transformatie naar bijvoorbeeld een geheel nieuw verdienmodel voor je klant. Het leuke is dat transformatie op die manier samengaat met wat mkb-accountants toch al doen. Praten met de bank, op zoek naar andere vormen van financiering, nadenken over nieuwe fiscale oplossingen etc.

Een aansprekend voorbeeld vond ik de transformatie van een mkb-onderneming die jarenlang geld verdiende met repareren van auto’s in een transformatie naar een onderneming die andere garages gaat opleiden. Dit ging samen met investeringen in nieuwe mensen, het aangaan van nieuwe samenwerkingen, investeringen in opleidingen en technieken.

Terug naar Spin In Het Web. Terug naar de wens van Erik dat Kees naast het dna-

management ook het ecosysteem van Improvic gaat gebruiken.

Gaat Kees zijn netwerk openstellen voor andere (vreemde) deskundigen of gaat Kees alleen de 'techniek' van Erik gebruiken en gaat hij 'eigen’ deskundigen inzetten? Het zijn wezenlijke afwegingen. Het gaat hierbij om vertrouwen, grip op kwaliteit, maar tegelijkertijd biedt het ecosyteem advieskansen.

Is er een verdienmodel, is zijn team er klaar voor, is er een goede mix tussen accountants en adviseurs, of moet je beide kunnen zijn? Hoe transparant maak je zo in samenwerking in een ecosysteem van inzet van deskundigen?

De antwoorden zijn verbluffend eerlijk. Ook voor Kees is het een zoektocht. Hij vindt het spannend, heeft zijn vragen. Het is helder dat de weg naar voren voor De Coop & Haegen ligt in de mix van efficiënte financiële en fiscale dienstverlening enerzijds, en maximale meerwaarde voor de mkb-ondernemer anderzijds door in het dna van de ondernemer te kruipen en/of het ecosysteem in te gaan zetten.

Vanaf een veilige afstand denk ik dat heel veel mkb-kantoren nog heel wat afwegingen en keuzes moeten maken. In de mix van regelgeving, concurrentie, voortdenderende technologie en het voortdurende kwaliteitstreven is dat denk ik niet altijd eenvoudige.

Afsluitend nog twee opmerkingen. Hoewel het uit mijn pen wellicht wat raar leest, denk ik niet dat mkb-accountants te veel met data, cijfers en dashboards bezig moeten zijn. Ik geloof oprecht dat het in het DNA kruipen van je ondernemer de weg naar voren is. Of daar een duurzaam verdienmodel uit ontstaan, zal een uitdaging worden.

Tweede opmerking: enige gelijkenis van de Improvic oplossing of de dna mindset met andere portals of dna-mindset-dienstverlening berust op louter toeval.

Suggesties voor deze serie over vernieuwing? Tips, een vernieuwende blik, een interview? Mail naar redactie@accountant.nl onder vermelding van 'Vernieuwing'.

Pieter de Kok is partner bij Coney Minds. Van 2010 tot en met 2014 was De Kok aanjager van vernieuwingsbeweging Tuacc.

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.