Serie

Pieter op zoek naar vernieuwing (11): Simple Business Life

Pieter de Kok gaat voor Accountant.nl op zoek naar vernieuwing in en rond het accountantsberoep. Aflevering 11: Simple Business Life

Pieter de Kok

Dan heb je mooie serie op Accountant.nl over vernieuwing, op persoonlijke titel een weblog ItIsAllAboutData en zou je dus verwachten dat je elke week, of minstens elke maand een zeer inspirerende blog kunt produceren over de kracht van technology en data!

Op zich moet dit ook geen probleem zijn. Er zijn zoveel inspirerende ontwikkelingen gaande. De Big Data Hype is net voorbij, maar real-time analytics is alweer next en de blockchain wordt het buzzword van 2016. Het is zo'n buzzword dat ik er nu even geen blog aan waag. Ik vind het persoonlijk een van de spannendste ontwikkelingen van de afgelopen vijftien jaar.

Ter stimulatie van mijn brein ontvang ik maandelijks via Pulse, Google Alerts, Twitter, Yammer en good old e-mail tientallen artikelen waarin data-analyse, process discovery, vaak de sleutel zijn naar een betere dienst, een interessant product, een ander verdienmodel, een betere manier van geneeskunde of marketing (om maar even twee uitersten te noemen).

Foto Pieter de Kok

Aan de andere kant, maar wellicht is dat slechts een heel persoonlijke observatie, heb ik het idee dat steeds meer mensen steeds minder interesse hebben in 'disruptie-geroeptoeter' (hoewel de disruptie-hype-cycle nu super hoog schijnt te zijn), nieuwe technologie en de volgende Uber of iets dergelijks.

Een zelfrijdende (Google) auto (leuk), een nog snellere iPad (ook leuk), zelf je eigen gezonde (of ongezonde) leefstijl vanuit dertig invalshoeken meten (bijna irritant), een nog leukere 3D-map en TomTom-achtige oplossingen, denk aan Waze (handig). Prima, maar worden we er echt gelukkiger van?

'Ik zie en lees om mijn heen het plezier van mensen in wat sommigen noemen #simplelife.'

Ik zie en lees om mijn heen het plezier van mensen in wat sommigen noemen #simplelife: het samen eten koken, bordspelletjes met de kinderen, oude auto's opknappen, met de hond aan de wandel en schaatsen op het lokale dorpsplein als onderdeel van de kerstmarkt.

Moet het allemaal nog sneller, nog meer techno, nog meer data driven?

Als wij dit niet langer heel erg belangrijk vinden, noem het 'in ons dagelijkse leven', wat betekent dit dan voor het data driven drive mindset in onze assurance-wereld, waarin we in audits toetsen hoe bedrijven beslissingen nemen, ondernemen, bedrijfsprocessen verbeteren, nieuwe verdienmodellen bouwen, risico’s bewaken, interne beheersing organiseren, fouten onderzoeken en transparant zijn?

Ik heb er over nagedacht, maar ik heb daar nog geen duidelijk antwoord kunnen vinden. Op basis van mijn dagelijkse observaties, zijn de meeste ondernemingen om mij heen een groot deel van hun tijd bezig in het 'nu'. Nu goed doen wat nu kan.

'Slechts een beperkt deel van de tijd wordt besteed aan het wat ik noem actief vooruit kijken.'

Slechts een beperkt deel van de tijd wordt besteed aan het wat ik noem actief vooruit kijken, nieuwe technieken onderzoeken, events bezoeken, meedoen aan Meetups en praten met technologypartners. Uitzonderingen bevestigen de regel.

In 1982 schreef IBM een mooi stuk over continuous business monitoring… Het is zo lang geleden dat Google het niet eens meer kan vinden. Het staat nog wel ergens op mijn harde schijf.

Natuurlijk gaat bij veel ondernemingen de vernieuwing door, bijna ongemerkt. Het is een veelal aaneenschakeling van kleine stapjes.

Maar is mijn observatie terecht dat het in theorie sneller kan? Is er bij ondernemingen sprake van een bijna onzichtbare handrem als het gaat om de stap van ad hoc naar continuous business monitoring? Is er ook zo iets als een hang naar Simple Business Life?

Geldt dat ook voor de bredere audit community? Is dit heel erg?

Ik hoor het graag. Dan kunnen we hier in 2016 nog eens verder over sparren. Ik vond het prachtig om de kans te krijgen om elf afleveringen te maken over vernieuwers voor Accountant.nl in 2015. Ik ga de komende weken kijken of er nieuwe ontwikkelingen voorbij komen die  ik interessant genoeg vind om met u te delen. Is dat niet zo, dan komen we elkaar vast wel weer tegen!

Fijne dagen en een gezond en succesvol 2016!

Suggesties voor deze serie over vernieuwing? Tips, een vernieuwende blik, een interview? Mail naar redactie@accountant.nl onder vermelding van 'Vernieuwing'.

Pieter de Kok is partner bij Coney Minds. Van 2010 tot en met 2014 was De Kok aanjager van vernieuwingsbeweging Tuacc.

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.