Lekker werken

Stekkeren

Wie als assistent-accountant de eerste fase op de carrièreladder overleeft en zich niet langer laat paaien met een VW Up! of een Seat Ibiza, doet er goed aan nog snel een bezoekje te wagen aan de AutoRAI.

Voor het eerst in vier jaar is de automobieltentoonstelling terug in Amsterdam, nadat editie 2013 werd geschrapt door de misère in de automotive industrie. In 2014 bleef de verkoop van nieuwe auto's steken op het niveau van 1969, toen ons landje vier miljoen inwoners minder telde. Maar toch gelooft de sector weer in betere tijden. Vooral dankzij de verkoop van voertuigen met een stekker, die in ieder geval dit jaar nog heel fiscaalvriendelijk zijn.

Petflessen

Accountants, zo weten wij uit het jaarlijkse beloningsonderzoek van Accountant, verplaatsen zich bij voorkeur in een Audi A4, een BMW 3 of een VW Passat. Maar er is meer dan dit degelijke trio.

Dat begint al bij de eigen stands van genoemde merken. Ecovrienden kiezen bij BMW voor de i3, die van duurzaamheid aan elkaar hangt. Hij kan zijn elektrische krachtbron eventueel laten bijstaan door een kleine hulpmotor, zodat ook een wat langer ritje mogelijk wordt. U zit op gerecyclede petflessen, maar daar zie je niks van.

E-Tron

Audi biedt fiscale vluchtelingen twee E-Tron-modellen met maar 7 procent bijtelling. De A3 voor de senior assistent, de kloeke nieuwe Q7 (vanaf 2016) voor partners die soms een paardentrailer moeten trekken. Bijna alle nieuwe hybride A3-versies vinden hun weg naar ons land: ruim 85 procent van de totale productie, met dank aan de fiscus.

VW biedt de techniek van de A3 E-Tron in de nieuwe Golf GTE, fraai uitgevoerd als snelle GTI-uitvoering maar herkenbaar aan subtiele blauwe (eco) accenten. Ook de Passat (Auto van het Jaar 2015) komt als stekkervariant.

Grote kat

Wie iets anders wil dan de eeuwige Duitsers loopt langs bij het nobele Jaguar. Dat introduceert de nieuwe XE: tegenhanger van de A4 en 3-serie. Voor krap 40 mille stapt u in een echte Jag, met onder de kap een 163 pk-sterke dieselmotor. Anders dan bij de concurrentie hier geen eindeloze optielijsten die de basisprijs al gauw met vijftig procent opvoeren. Op een enkel curieus vulnippeltje in de bagageruimte na oogt het allemaal keurig en vanaf het infoscherm lacht de grote kat van het merk u toe. Daar kunnen vier Audi-ringen maar moeilijk tegenop.

Stekkerkoning

Op de Lexusstand staan bijna alle smetteloos witte modellen er als hybride, maar of u naar huis durft te rijden in de wel zeer hoekige 'urban crossover' NX300h is natuurlijk de vraag. Ach, iets verderop bij Mitsubishi is de Outlander PHEV nog altijd populair en die moet het ook niet hebben van zijn looks, om het voorzichtig te zeggen. Tot eind 2015 nog voor 7 procent, deze onbetwiste stekkerkoning. Dat wordt weer hollen dit najaar; er rijden er nu al twintigduizend rond.

Echt dringen is het in de bescheiden stand van Tesla. De producent uit Silicon Valley verkocht vorig jaar in ons land liefst 1800 stuks van de Model S. Vraag enthousiaste merkambassadeurs als Fouk Tsang maar waarom. In 2016 komt Tesla met een nieuwe SUV, de X, en een jaar later met de Model 3, een wat compactere auto. Allemaal elektrisch en dus ook straks nog fiscaal vriendelijk.

Pront

Wie budget en passie heeft voor echt autorijden, waagt een bezoekje aan de stand van Porsche. De echte verkoopaantallen komen daar niet meer van de iconische platgeslagen Kever, de 911, maar van de vierdeurs Panamera en de pronte SUV Cayenne. Beide modellen zijn er ook hybride. Een potente zescilinder met ruim 300 paarden zorgt de meeste tijd voor de aandrijving, maar voor woon-werkverkeer kunt u net elektrisch zoeven tussen Laren en de Zuidas. Ondanks het accupakket is de bagageruimte ruim genoeg voor zeker twee golftassen.

Eventueel cynisch commentaar van uw ondergeschikten pareert u eenvoudig met een uiteenzetting over de degelijkheid van uw nieuwe geliefde uit Züffenhausen. Bijna alle ooit gebouwde Porsches rijden nog, dat is pas duurzaam.

Airbumps

Is uw werkgever minder vrijgevig en moet u zelf zorgen voor vervoer, dan is het goed te weten dat privé-lease steeds meer opgang doet. Bij XL-vestigingen van Albert Heijn haalt u tegelijk met de boodschappen ook een Hyundai i10 op; vanaf €149 per maand. Alleen benzine moet u zelf betalen.

Opvallend ten slotte is de jongste nazaat van de Eend: de Citroën C4 Cactus. U kunt hem mooi of lelijk vinden, maar eigenzinnig is hij in ieder geval, met zijn stootbestendige airbumps op de deuren. Kies een frisse kleur en u vindt hem zo terug tussen al het grijs, zwart en donkerblauw van het gemiddelde leasepark.

De AutoRAI 2015 is er nog t/m 26 april.

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.