Serie

Pieter op zoek naar vernieuwing (5): Goed werk vereist interactie

Pieter de Kok gaat voor Accountant.nl op zoek naar vernieuwing in en rond het accountantsberoep. Aflevering 5: Goed werk vereist interactie.

Pieter de Kok

Mijn zoektocht wordt uiteraard ingevuld door die thema's waar ik erg nieuwsgierig naar ben of waarvan ik denk dat u er bijzondere interesse in heeft, of waar ik zelf ruimte zie voor verbeteringen in mijn eigen team.

Soms is er een onderwerp dat in alle drie de categorieën past.

Foto Pieter de Kok

Sterker, het verder optimaliseren van continue interactie tussen mijn teamleden (van junior tot goeroe) en tussen het team en cliënt staat bovenaan mijn wensenlijstje.
En daarin sta ik niet alleen. In mijn informele overleggen met collega's gaat het vaak over de verbazing over hoe weinig tijd en beleving we eigenlijk met elkaar investeren in ‘interactie’ gekoppeld aan leren en uitleggen.

Het is maandagmiddag, buiten schijnt de zon, juni op zijn best, we hebben uitzicht op de Maas, Rotterdam straalt - tijd voor een goed gesprek met David Breugem.

David blogt over sociale innovaties, in het bijzonder over leren en uitleggen. Zo hebben wij elkaar gevonden. Een van zijn laatste blogs omvat deze elementen en dus ben ik naar Rotterdam gereden om eens met elkaar te klankborden.

'Ik ben er van overtuigd dat een verregaande focus op vernieuwing van ons 'lerend vermogen' cruciaal is.'

Ik ben er van overtuigd dat een verregaande focus op vernieuwing van ons 'lerend vermogen' cruciaal is.  Ik geloof ook dat beter 'uitleggen'van wat we als accountants wel en niet kunnen, bijdraagt aan de gewenste kwaliteitsverbeteringen en aan herstel in vertrouwen in ons vak.

De computerwetenschapper Etienne Wenger ontwikkelde met het Institute for Research on Learning een perspectief op leren dat zich bij uitstek leent voor innovatie: de community of practice.

Dit concept kwam voort uit het inzicht dat leren plaatsvindt binnen een bepaalde sociale context: leren doe je van iemand anders. David heeft in zijn blog dit concept toegelicht en heeft er vervolgens een model van gemaakt.

Dit model beschrijft de vijf elementen van een effectieve leeromgeving.

Wat mij betreft is dit model erg concreet, praktisch toepasbaar en dus goed te organiseren binnen elk team, binnen elk kantoor. Struikel niet over dit model, het is slechts een voorbeeld van het inrichten van een effectieve leeromgeving.

De belangrijkste randvoorwaarde: interactie. De effectiviteit van een lerend team wordt bepaald door het vermogen om kennis en vaardigheden aan elkaar over te dragen. Dit vereist interactie. Van opdracht tot aandacht.

Denk aan de volgende thema’s:

  • Een partner die elk kwartaal actief de junioren meeneemt in actuele sectorkennis en dit vertaalt naar een update inherente risicoanalyse.
  • Een junior die periodiek een samenvatting maakt van social media exposure rondom klanten en dit deelt met het team, met als doel na te denken over impact van bijvoorbeeld een 'klachtenregen' op voorzieningen en omzettrends?

Hoeveel tijd plannen we in om interactie te stimuleren, te activeren? Zeker als we dit afzetten tegenover al die inspanningen om compliance-checklists wél volledig driedubbel te hebben gedocumenteerd?

Dit overdragen is niet alleen een intern vraagstuk, maar ook een vraagstuk dat we samen met onze stakeholders - de ondernemers, de bank, de aandeelhouders, de raden van toezicht - verder kunnen vormgeven.

Want overdragen vereist vaak ook uitleggen. En ja, uitleggen klinkt zo simpel, maar hoeveel tijd en energie steken we daar nu daadwerkelijk in? Hoe bewust proberen wij onze klanten en betrokken stakeholders mee te nemen in kennisdeling, in het helder uitleggen wat we doen?

Wie bespreekt de risicoanalyses rondom de controle bedrijfsbreed, organiseert meerdere workshops met klantteams om de relatie tussen de risicoanalyse en controle-insteek te ‘klankborden’? Hoe concreet zijn onze inspanningen om de managementletter actief geïmplementeerd te krijgen en beschikbaar te zijn als aanjager?

'Het aspect 'uitleggen' is ook van belang voor ons vak als geheel.'

Het aspect 'uitleggen' is ook van belang voor ons vak als geheel. Los van de optelsom van de waarde van het 'uitleggen' op opdrachtniveau, zullen we meer energie moeten steken in het uitleggen waar we als beroep voor staan, wat men van ons mag verwachten.

De publieke management letter is een prachtig startpunt, de ambitie moet zijn om de volgende stap te maken richting een community of practice. Een dynamische, lerende, grotendeels virtuele omgeving waarin alle relevante stakeholders en sectoren zijn aangesloten en actief met elkaar kennis delen. Een cross over tussen de kantoren, en in samenwerking met relevante kennispartners.

Goed werk vereist interactie.

Pieter de Kok is partner bij Coney Minds. Van 2010 tot en met 2014 was De Kok aanjager van vernieuwingsbeweging Tuacc.

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.