The happy financial

Is er een communicatiekloof tussen accountant en ondernemer?

De accountant meent duidelijk te zijn geweest in zijn of haar bewoordingen, maar toch wordt dit anders geïnterpreteerd door de ondernemer. Is dat een communicatiekloof tussen accountant en ondernemer? Spreken zij elkaars taal wel?

Marjan Heemskerk-Seeverens

Hoe wordt deze kloof veroorzaakt? Ligt het aan de beroepsgroep, dat zij niet in staat is om met haar klanten te communiceren? Of willen diezelfde klanten niet horen wat hun accountant heeft te zeggen?

Wat is btw eigenlijk?

Eén van de eerste blogs die ik schreef voor ondernemers ging over btw en had de titel ‘Hoe werkt btw nu eigenlijk?’. Destijds was ik ook nog werkzaam als openbaar accountant. Ik begon de blog met “Btw is hetzelfde als omzetbelasting”. Door collega-accountants werd ik gigantisch uitgelachen. “Ja, maar Marjan, dat weet toch iedere ondernemer?”

Aan de hand van de reacties die ik van lezers, veelal kleinere of startende ondernemers, ontving was het duidelijk dat zeker niet iedere ondernemer dat weet. Sterker nog: ik kreeg ontzettend veel reacties van ondernemers, zoals: “Eindelijk duidelijkheid”, of “eindelijk iemand die het normaal kan uitleggen”. Nog steeds is die btw-blog een van de best gelezen blogs op mijn website.

Is de boodschap wel overgekomen?

Hoe meer ik met ondernemers spreek en naar hun ervaringen vraag met hun accountant – zeker nu ik het vak zelf sinds kort niet meer inhoudelijk beoefen verbaast het me hoe eerlijk ondernemers worden – hoe meer ik ervan overtuigd ben dat er sprake is van een communicatiekloof tussen accountants en ondernemers.

Als accountant gaan we er altijd vanuit dat een klant met ons mee kan praten, dat hij ook op de hoogte is van wet- en regelgeving. Ondernemers gaan ervan uit dat een accountant het goed voor ze regelt. Maar hoe vaak test jij als accountant of een boodschap wel is aangekomen? Hoe weet jij zeker dat de klant tegenover je niet ja-knikt, maar eigenlijk nee-denkt?

De kracht zit er niet alleen in om de boodschap over te brengen, maar ook om ervoor te zorgen dat accountant en ondernemer beiden op dezelfde lijn zitten. Stel daarom test-vragen om na te gaan of je klant het wel écht begrepen heeft. En wanneer hij het begrepen heeft, of de interpretatie dan ook hetzelfde is als die jij als accountant voor ogen hebt.

Niet alleen bij kleine ondernemers

Natuurlijk heb ik in het in geval van de btw-kennis over kleine ondernemers. Dat is ook de doelgroep van mijn blog. Maar ook voor de grote corporate omgevingen geldt dit, weliswaar over andere onderwerpen en op een ander niveau, maar het is zeker niet onbelangrijk.

De belangen bij dergelijke grote ondernemingen zijn ook een stuk groter, waardoor het nóg belangrijker is om op één lijn te zitten. Kun je als accountant goed uitleggen waarom sprake is van meerwerk? Of waarom een IFRS-richtlijn volgens jouw interpretatie niet juist wordt toegepast?

Voor wie is deze taak?

Van een ondernemer mag je verwachten dat hij of zij zijn mond opendoet op het moment dat een uitleg van de accountant niet duidelijk is. Toch blijkt dit in de praktijk vaak lastig te zijn voor ondernemers. Het zijn ook net mensen en ze willen liever niet laten weten dat ze iets niet snappen en daarmee zichzelf kwetsbaar opstellen. Er als accountant dus zomaar vanuit gaan dat een ondernemer het wel vraagt wanneer iets niet duidelijk is, is daarom wat mij betreft te kort door de bocht.
Een goede accountant zorgt er dus ook voor dat hij weet wanneer een boodschap duidelijk is aangekomen bij de klant en gaat niet weg voordat hij zeker weet dat dit het geval is.

Hoe weet jij nu als accountant zeker dat je klant het begrepen heeft? Test je wel eens of je boodschap op de juiste manier is overgekomen? Of heb je wel eens meegemaakt dat er miscommunicatie is ontstaan? Ik ben benieuwd!

Marjan Heemskerk is registeraccountant. Sinds 2016 blogt en vlogt ze als The Happy Financial over persoonlijke financiƫn en bespreekt thema's voor ondernemers in het mkb. Eerder werkte ze bij PwC, BDO en Witlox Van den Boomen.

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.