Accountants in business

Onderneming in zwaar weer: 'Er is vaak meer mogelijk dan je denkt'

Juist wanneer een onderneming in zwaar weer verkeert, is er behoefte aan iemand die het hoofd koel houdt. Een rol die de accountant in business op het lijf geschreven is, vindt Pauline Derkman, directeur a.s.r. Levensverzekeringen en bestuurslid van de NBA-ledengroep Accountants in Business. "Je brengt nuchterheid."

Peter Steeman

Je bent in een crisis als deze een van de belangrijkste pijlers, omdat je het management van onmisbare informatie voorziet, meent Derkman. Zoals het antwoord op de vraag hoeveel maanden cashflow je hebt, in geval van een lockdown zoals nu. "De accountant in business weet als beste hoe het bedrijf er financieel voor staat en wat nodig is. Je brengt nuchterheid. Hoe lang houd je het vol als de noodsteun ophoudt? Wanneer is het tijd om de stekker er uit te trekken? Is het beter om het bedrijf te verkopen? De ceo hakt die knoop door, maar jij bent de adviseur."

Creativiteit

Er wordt in deze tijd een groot beroep op je creativiteit gedaan, stelt zij. "Denk na over andere businessmodellen. Waar is nog wel vraag naar? Dat geldt in het bijzonder voor bedrijven die maar één line of business hebben."

'Zoek de creatieve geesten in je organisatie, de collega's die op het eerste gezicht je tegenpolen zijn.'

Verzekeraar a.s.r. profiteert juist nu van de diversificatie. "We hebben door corona meer mensen moeten repatriëren, maar die extra kosten worden gecompenseerd doordat er minder schade aan auto's is." Als je bedrijf hard wordt geraakt door de maatregelen moet je juist nu out of the box denken, benadrukt Derkman. "Zoek de creatieve geesten in je organisatie, de collega's die op het eerste gezicht je tegenpolen zijn. Ook daadkracht is een vereiste. Onderzoek zaken alsof je al in surseance van betaling verkeert. Van huurverlagingen tot salarisverlagingen. Die gesprekken moet je aangaan. Kijk waar speelruimte is. Voor een verhuurder van vastgoed is een huurder die minder betaalt altijd nog beter dan een huurder die niets betaalt. Er is vaak meer mogelijk dan je denkt."

Extreme scenario's

Ook binnen a.s.r. was er veel onzekerheid toen de eerste coronagolf Nederland bereikte. "Je weet niet wat er op je afkomt. Wat doet het met je klanten? Ik vond die eerste tijd heel spannend. Voor mijn eigen afdeling betekende het dat we de mogelijkheid van een grote stijging van overlijdens moesten onderzoeken. Daarvoor moet je ineens heel extreme scenario’s doorrekenen. Gelukkig bleken die extreme aannames niet uit te komen."

Vijf tips voor accountants in business

1 Vraag uitstel aan
Laat op tijd weten dat je niet aan je betaalverplichtingen kan voldoen. Meld betalingsonmacht bij de Belastingdienst. Regel uitstel van betaling met verhuurder, pensioenfonds, bank en overige crediteuren.

2 Blijf ondernemen
Focus je op het hier en nu en denk in mogelijkheden. Veel kan niet, maar vraag je af wat er nog wel kan. Ook als een nieuwe activiteit op het eerste gezicht het verlies in omzet niet kan compenseren is het zinvol. Je maakt het verlies in kosten kleiner. Niet onbelangrijk: het motiveert.  

3   Stuur op cash, cash, cash
Je liquiditeit is heilig. Als er weinig cash binnenkomt, koop je tijd met iedere maatregel die geld oplevert. Onderzoek ook of crowdfunding een optie is. Zijn er onderdelen van je bedrijf - aandelen of je bedrijfspand - die je kan verkopen aan een andere partij? 

4 Hou je stakeholders dichtbij
Blijf goed voor je stakeholders zorgen. Negeer ze niet maar ga het gesprek met ze aan. Transparantie is geboden. Vertel het eerlijke verhaal. Het is niet uitgesloten dat een leverancier die minder hard getroffen is door de crisis je wil helpen. Iedereen is gebaat bij een gezonde keten.

5 Kijk om je heen
Raadpleeg je netwerk. Wat doen aib's in andere bedrijven? Raadpleeg creatieve mensen en reken hun ideeën door. Houd de website van de brancheorganisatie en NBA Helpt in de gaten voor tips, noodmaatregelen en interpretatie van de regelgeving tijdens de coronacrisis.

Ook dat iedereen ineens allemaal thuis werkte zorgde voor onzekerheid. Niemand wist hoe het thuiswerken de productiviteit zou beïnvloeden. "We drukten onze medewerkers op het hart: neem de tijd voor je zorgtaken. Verrassend genoeg is de productiviteit helemaal niet omlaag gegaan. De efficiency die thuiswerken brengt - mensen gaan van de ene Teams meeting naar de volgende - is ook een valkuil. Een normale werkdag op kantoor biedt ontspanning, bijvoorbeeld als je naar de koffieautomaat loopt en een praatje met collega's maakt. Die lucht moet er ook in een thuiswerkdag zitten. Anders verkramp je."

Om die reden heeft Derkman recent cabaretier Guido Weijers uitgenodigd. "Hij gaf een online workshop over geluk, voor de vierhonderd medewerkers van mijn afdeling. Het is belangrijk dat je niet vergeet te ontspannen."

Peter Steeman is tekstschrijver en eigenaar van bureau Tweetekst.

Gerelateerd

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.