Accountant en kasstroomoverzicht: een reactie
Gert-Peter de Hollander stelt in zijn opinie dat de accountant zich meer kan laten gelden als het gaat om het kasstroomoverzicht (KSO) in een Titel 9-jaarrekening en het KSO zou moeten noemen in de controleverklaring. Dennis Serberie reageert.
Dennis Serberie
Met betrekking tot de vereiste opsomming van primaire overzichten wordt volgens mij gedoeld op NV COS 700.24c en niet NV COS 700.23. In dat kader blijkt uit NV COS 700.A22 dat het zou gaan om het benoemen van elk financieel overzicht (oftewel primair overzicht) zoals door het verslaggevingsstelsel vereist. Op basis van Titel 9 BW2 vormt het kasstroomoverzicht (KSO) onderdeel van de toelichting, waardoor het KSO onder de vereiste algemene vermelding van NV COS 700.24d zou vallen en dus niet expliciet in de opsomming zou moeten worden vermeld.
Niettemin kan ik me voorstellen dat vanwege het gebruik in het maatschappelijk verkeer ten aanzien van het beschouwen van het KSO als primair overzicht bepaalde accountants NV COS 700.24c volgen, het KSO expliciet benoemen in de opsomming en NV COS 700.A22 niet bij de letter volgen. Kortom, ik ben het niet eens dat het KSO per definitie als primair overzicht in de controleverklaring dient te worden vermeld.
De accountant dient voldoende en geschikte controle-informatie te verkrijgen om een oordeel over de jaarrekening als geheel te verstrekken en dat zal niet anders zijn wanneer het KSO expliciet als primair overzicht in de controleverklaring wordt benoemd of als onderdeel van de toelichting wordt gezien en onder die noemer terugkomt in de controleverklaring.
Naar mijn mening is het aan de wetgever om net zoals bij IFRS het KSO (en ook het mutatieoverzicht eigen vermogen) als primair overzicht in Titel 9 BW2 te definiëren om zodoende een consistente behandeling van de expliciete benoeming daarvan door accountants in de controleverklaring te kunnen realiseren.
Dennis Serberie is senior manager bij KPMG Accountants N.V.
Gerelateerd
'Ouderwetse mentaliteit bedreigt relevantie accountant'
Accountants moeten anders omgaan met het waarderen van immateriële activa, anders verliezen ze hun relevantie, stellen twee Canadese accountants. Volgens hoogleraar...
Is artikel 393 BW2 echt het slechtste wetsartikel van Nederland? Ja!
Vaak hoor je als accountant het verwijt: '"Jullie artikel 393 van boek 2 van het Burgerlijk Wetboek is echt het slechtste wetsartikel van Nederland!" Maar is dat...
Besluit verhoging controlegrenzen gepubliceerd
Het besluit over de verhoging van de controlegrenzen, waar de ministerraad recent mee instemde, is op 12 maart gepubliceerd in het Staatsblad. Daarmee treedt het...
AFM: Accountants moeten kritischer zijn op alternatieve prestatiemaatstaven
Volgens toezichthouder AFM gaat er veel mis bij het gebruik van alternatieve prestatiemaatstaven. De toezichthouder dringt er bij accountants op aan om kritischer...
Ministerraad stemt in met verhoging controlegrenzen
De ministerraad heeft ingestemd met de algemene maatregel van bestuur die de verhoging van de grensbedragen voor controles regelt. Daarmee verlaagt het kabinet de...