Discussie Opinie

Robotic accounting: makkelijker voor zowel accountant als ondernemer

Niet meer eindeloos cijfertjes invoeren, maar trends ontdekken om zo je klanten nóg beter te bedienen. Robotic accounting maakt het mogelijk, stelt Kuno Klumpers.

Kuno Klumpers

Robotic accounting is geen doel op zich, maar een middel om meer gedaan te krijgen. Sec gezien is het 't automatiseren van een aantal repeterende processen binnen het boekhouden zonder dat daar een mens aan te pas komt. Bij robotic accounting digitaliseer je alles zoveel mogelijk en laat je de robot, of in dit geval de software, voor je werken.

Onder meer door big data en kunstmatige intelligentie wordt software steeds slimmer en kan het bepaalde repeterende werkzaamheden van een accountant overnemen. Denk aan het aflezen van de gegevens van een factuur en die daarna volledig en foutloos inboeken of het automatisch afstemmen van bankmutaties.

Voordelen

Het voordeel van werken met robotic accounting is dat software minder foutgevoelig is: er worden geen typefouten gemaakt; 10 euro wordt niet ineens 100 euro en andersom. Daarnaast komt robotic accounting tegemoet aan twee andere problemen: de huidige schaarste op de arbeidsmarkt onder accountants en de werkdruk. Software kan een factuur veel sneller scannen en lezen dan een accountant dat kan. En het kan een deel van de werkdruk wegnemen, ruimte creëren. Accountants kunnen op hun beurt tijd besparen en zo ófwel meer klanten bedienen ófwel écht waarde toevoegen door meer een adviesrol op zich te nemen.

Soms hoor ik van klanten, waaronder accountants- en administratiekantoren door Nederland en België, dat ze bang zijn dat robotic accounting hun werk gaat overnemen. Ik denk dat we daar niet bang voor hoeven te zijn. Accountants kunnen juist hun meerwaarde tonen als ze advies geven over de cijfers die ze zien. Of wanneer ze hun professionele mening geven over trends en ontwikkelingen in de markt. Software weet niet dat het kabinet plannen maakt die mogelijke gevolgen voor de onderneming hebben. Een accountant weet dat wel en kan daar zijn of haar klanten tijdig op adviseren.

Controle geven

Het menselijke aspect in de advisering is dus nog steeds enorm belangrijk. Zijn ondernemers al zover dat ze bedrijfsadviezen van machines, gebaseerd op algoritmes, blind durven aan te nemen? Ik ervaar bij onze klanten van niet. Zelf vergelijk ik het met de zelfrijdende auto. Als je (pre-corona) een zaal met mensen tijdens een presentatie vraagt 'Wie durft er vandaag in een zelfrijdende auto, zonder stuur en pedalen, met tweehonderd kilometer per uur over de Duitse Autobahn zich naar München te laten brengen?'steken maar weinig mensen hun hand op. Cruise control, lane assist: dat durven we wel aan. Maar volledig de controle geven aan een machine? Zover zijn we nog niet. 

Dat is hoe ik de waarde van accountants en boekhouders zie.Hoe mooi zou het zijn als je cijfers kunt vergelijken van een klant en hem die middag nog kunt bellen met het nieuws dat als hij zo blijft groeien er aan het einde van het jaar een medewerker bij moet komen? Of dat er nog ruimte is om te investeren omdat daarmee geprofiteerd kan worden van een fiscaal voordeel? Het merendeel van je klanten zal dit zelf aan de hand van de cijfers nog niet gezien hebben en ontzettend blij zijn met je adviesrol. Accountants zijn expert in hun vak, kennen de klant, weten welke plannen de ondernemer nog met zijn bedrijf heeft en of investeren interessant is. Machines hebben deze human touch nog niet en zullen die wellicht ook nooit gaan krijgen.

In de praktijk

In de praktijk horen wij terug welke voordelen robotic accounting biedt. Bijvoorbeeld van accountants- en advieskantoor Westerveld & Vossers, waar Marita Sloetjes relatiebeheerder en hoofd administratieve dienstverlening is. Zij ziet steeds meer van de boekhouding digitaal en automatisch gaan. "De verwerking van facturen gaat veel sneller en we hebben alle documenten altijd bij ons. Met robotic accounting hoeven we een klant niet meer te vragen langs te komen met een ordner voor dat ene bonnetje, maar hangt dat bonnetje gewoon achter de jaarrekening in het systeem. Daar komt bij dat we vanuit onze zorgplicht onze klanten willen helpen om met de digitale facturenstroom om te gaan en daar weer grip op te krijgen. Ze moeten iets met de vele facturen die ze per mail binnen krijgen en met robotic accounting hebben ze er minder omkijken naar."

Zo maakt de inzet van nieuwe technologie het leven van accountant en ondernemer iedere dag iets makkelijker. Dat kunnen we zeker in deze tijd best gebruiken.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Kuno Klumpers is head of Product Strategy MKB bij Unit4 Bedrijfssoftware.

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.