Discussie Opinie

Infinite Games

Een echt gezonde werkomgeving, loyaliteit aan het bedrijf en een hecht team zijn alleen mogelijk bij een bedrijf waarin men 'oneindig' denkt.

Richard Knops

Succesvolle bedrijfseigenaren zijn vaak topsporters, die opgeleid zijn competitief te denken. Centraal in hun denken staan vaak winstmaximalisatie, de klant en de aandeelhouders. Personeel vinden ze heel belangrijk, maar komt vaak onderaan de prioriteitenlijst. De vraag is nu of dit helpt om het echte doel wat we hebben te realiseren, personeel te behouden, de maatschappij te helpen, een veilige werkcultuur te creëren en het beroep te vernieuwen.

Spellen met een einde vs. spellen zonder einde

Spellen met een einde kennen hun spelers, er zijn regels opgesteld en het doel is winnen. Bij spellen zonder einde variëren de spelers continue, je kunt spelen hoe je wilt en het doel is in het spel te blijven. Welk spel je speelt, is van grote invloed op je organisatie.

Ik hoor nu al mensen denken: 'Wat heeft dit nu te maken met de sfeer in onze organisaties?' Het gekke is: heel veel. Het is namelijk zo dat strategieën binnen bedrijven nu vaak ingericht zijn op eindig denken. 'De organisatie streeft naar de beste zijn in hun werk, de meeste omzet en het grootste netwerk.' De medewerkers in deze organisaties willen vaak 'de beste zijn' en 'het meeste verdienen' van hun team. Wat ik in de praktijk heb gezien, is dat je in sommige organisaties een bonus krijgt als je het meest productief bent geweest, of zelfs nog heftiger: Dat je alleen mag blijven als je je target haalt.

Kenmerken van bedrijven die eindig denken:

  • mensen verbergen of liegen als ze fouten hebben gemaakt;
  • mensen zien elkaar als competitie, delen hun kennis niet of vallen anderen af;
  • mensen geven niet aan wat ze niet kunnen en vragen niet om hulp;
  • mensen worden beperkt opgeleid;
  • het is de bedoeling dat iedereen eigenlijk in zo min mogelijk tijd zijn werk doet;
  • voor innovatie is geen tijd, want er moet productie worden gemaakt;
  • empathie is er weinig, want naar anderen luisteren en helpen kost veel tijd;
  • reorganisaties worden uitgevoerd bij minder positieve resultaten.

Bij oneindig denken geef je de hoogste prioriteit aan je medewerkers. Stel dat je je personeel voor vijftig jaar in dienst zou willen houden, hoe zou je ze dan behandelen? Het oneindig denken gebruiken we vaak beperkt in het bedrijfsleven, maar wel dagelijks privé. Denk maar eens aan ouderschap, een huwelijk of politiek. Je kunt dit niet winnen, maar iedereen wil bijdragen aan het hogere doel; bijvoorbeeld je kind gelukkig zien, een goed huwelijk hebben of het beste beleid creëren voor een land.

Kenmerken van bedrijven die oneindig denken:

  • de bedrijfsdoelstelling regeert boven de financiële resultaten;
  • er wordt meer geluisterd naar mensen;
  • er is interesse in de persoon, niet alleen in de resultaten;
  • collega’s zien elkaar als familie;
  • men is bereid fouten toe te geven;
  • er is meer ruimte voor innovatie;
  • personeel krijgt leiderschap en grote ruimte voor inbreng;
  • geen reorganisaties meer bij minder positieve resultaten.

Ik ben moe van mensen die zeggen dat we het lastig vinden te innoveren en dat jonge mensen ongemotiveerd zijn en snel het bedrijf of de branche verlaten, omdat ze te verwend zijn. Zolang we ons niet hierop focussen, is het mijns inziens onmogelijk dat we hier grote stappen in maken.

Een goede verstaander ziet al gauw dat een echt gezonde werkomgeving, loyaliteit aan het bedrijf en een hecht team alleen mogelijk is bij het bedrijf waarin men oneindig denkt.

De infinite game is in de praktijk heel lastig uitvoerbaar, omdat iedereen een kick krijgt van winnen en het eigen belang boven het groepsbelang plaatst. Kijk maar rond, in ieder bedrijf ga je ze vinden, de finite players. Mijn vraag aan jou als lezer is dan ook: welk spel speel jij?

Deze blog is geïnspireerd door het boek The infinite game van Simon Sinek. Richard Knops was eerder te horen in de podcast Vitamine A op deze site.  

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Richard Knops AA is als accountant werkzaam in het midden- en kleinbedrijf. Hij startte het initiatief 'Waarom ben ik accountant', om jonge mensen te overtuigen van de meerwaarde van het beroep en schrijft aan een boek over 'Gespreid Leiderschap binnen de Accountancy'.

Gerelateerd

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.