Magazine

Digitaal

Welke apps, websites, twitteraars en andere digitale bronnen zijn voor accountants nuttig, handig of gewoon vermakelijk? Arnout van Kempen doet elk kwartaal een actuele greep.

Dit artikel is verschenen in Accountant Q3, 2017

Bekijk alle artikelen uit dit nummer

» Download dit artikel in pdf

Voor ik terugkom op de beveiligingskwestie (zie editie Q2) was er natuurlijk een vakantie. Een mooi moment om eens wat praktische ervaring op te doen met robotisering. Het is u ongetwijfeld opgevallen dat dat de nieuwe hype is. Robotisering gaat de accountant overbodig maken. Vakantie is een goed excuus om uit te zoeken wat nu de stand van de techniek is. Niet direct toegepast op accountants, maar op het overbodig maken van mensen die denkwerk, massale informatieverwerking en professional judgment combineren.

Ik onderzocht de kwaliteit van een aantal last-minute boekingssites. Is de techniek van een niveau dat deskundigen overbodig maakt, of zelfs iedere menselijke input? Heel eerlijk, ik was niet onder de indruk. De zoekopdracht was eenvoudig: ik wil een all-inclusive vakantie, voor een schappelijke prijs, in de zon en in een Europees land. Gezin van zes mensen en we willen niet langer dan pakweg twee uur in de auto zitten. Dat zou een reisrobot toch makkelijk moeten kunnen, nietwaar?

Startend met Google kom je direct uit bij de bekende reisorganisaties: Tui, Corendon, Sunweb et cetera. Reclames op tv en websites wekken de indruk dat je inspiratie kan opdoen en dat je wordt geholpen je ideale vakantie te vinden, maar de werkelijkheid is anders. Je kan selecteren op landen, prijzen, data en reisgezelschap, maar dan ben je er wel.

Nu kunt u denken dat dat komt omdat het budget te laag is. Bij een luxere vakantie helpen de reisrobots van het web vast beter. Maar helaas, dat blijkt niet uit te maken. Het echte selecteren moet je nog steeds gewoon zelf doen. Je krijgt een eerste ruwe selectie en vanaf daar moet je gewoon zelf zoeken en veel mogelijkheden vergelijken om te vinden wat je zoekt. Als de robotisering het hoogwaardige accountantswerk moet gaan vervangen binnenkort, dan zou je toch verwachten dat de techniek voor iets relatief simpels als ‘wat is je ideale vakantie en waar boek ik die?’ vandaag al zou bestaan. Niet dus.

Een tweede punt dat opviel: reissites geven opvallend vaak opties die niet, of niet meer, beschikbaar zijn. Dat kan een commerciële keuze zijn: de klant dwingen telefonisch contact op te nemen, zodat je telefonisch alsnog naar een duurdere optie wordt gemanoeuvreerd. Dat kan. Maar het is opmerkelijk dat ook hier de reisrobot van het web dus niet zelf in staat is je naar een betere of duurdere optie te brengen. Als gebruiker ervaar je in ieder geval een tegenvaller. De optie die je met veel zelf zoeken hebt gevonden, is simpelweg niet beschikbaar.

Uiteindelijk zijn we naar het reisbureau in ons dorp gegaan, waar we meer dan uitstekend zijn geholpen. De dame die met ons meedacht, dacht ook echt met ons mee en wist binnen de kortste tijd een vakantie te vinden waarmee het hele gezin blij was.

Digitale accountants, ik ben er helemaal voor. Maar met die robotisering loopt het nog niet zo’n vaart, is mijn indruk.

Arnout van Kempen di CCO CISA is Senior manager Risk & Compliance bij Baker Tilly. Hij schrijft op persoonlijke titel. Hij is lid van de Commissie Financiƫle verslaggeving & Accountancy van de AFM en lid van de signaleringsraad van de NBA. Daarnaast is hij diaken van het bisdom 's-Hertogenbosch.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.