Magazine

Be smart! - Dilemma

Be smart! - Dilemma: niet geschoten, altijd mis.

Dit artikel is verschenen in Accountant nr. 3, 2020

Bekijk alle artikelen uit dit nummer

» Download dit artikel (pdf)
» Download het hele nummer (pdf)

Be smart!

Innovatie in de praktijk. Dit keer: prof.dr. Frank Verbeeten (UvA) over digitalisering.

Björn Remmerswaal

“De financiële afdelingen bij bedrijven waar veel aandacht is voor technologie kunnen sneller omschakelen naar een overwegend digitale werkomgeving dan bedrijven die daarin achterlopen. Maar daarin is een skills-component ook essentieel.”

Dat is een van de conclusies die Frank Verbeeten (professor of accounting Universiteit van Amsterdam) trekt, op basis van onderzoek naar de toepassing van technologie op de financiële functie door de NBA en de UvA. In april en mei werd aan 115 accountants in business gevraagd wat de effecten zijn van het coronavirus op hun organisatie. De uitkomst was vrij positief: ‘slechts’ tien procent van de respondenten ziet de coronacrisis als een grote bedreiging voor de continuïteit; ongeveer een derde ziet een omzetdaling.

Grote bedrijven, maar ook bedrijven van ander formaat die technologie al hoog in het vaandel hadden staan, hebben een duidelijke voorsprong. Verbeeten: “Hoogtechnologische bedrijven hebben deze crisis natuurlijk ook niet zien aankomen. Maar ze kunnen wel sneller reageren en sneller de inzichten verkrijgen die nodig zijn om te reageren op de nieuwe omstandigheden.”

Momenteel ziet Verbeeten dat accountants vanwege de coronacrisis hun huidige manier van werken nog eens tegen het licht houden en het nut zien van verdergaande digitalisering. “Dat komt niet alleen doordat men nu digitaal moet communiceren, maar ook omdat er door de crisis een focus ligt op bijvoorbeeld liquiditeitsplanning of cijferanalyses; zaken die een stuk makkelijker zijn als je veel data hebt die je digitaal inzichtelijk kunt maken.”

Het onderzoek van Verbeeten maakt deel uit van een groter onderzoek naar technologie in de financiële functie. Dit onderzoek werd drie jaar geleden voor het eerst uitgevoerd en is dit jaar herhaald, wat veel interessante inzichten oplevert. Het onderzoek is te vinden op NBA.nl.

Dilemma: niet geschoten, altijd mis

Een aansprekend dilemma, zoals eerder aan NBA-leden voorgelegd via de DilemmApp. De geheel vernieuwde DilemmApp (blauwe icoontje) is beschikbaar in de appstores voor Androïd en Apple. Verificatiecode voor inloggen: Accountant. Meer dilemma’s via nba.nl.

Een zeer vermogende dga, goede klant van een mkb-accountantskantoor, vraagt hulp bij aanvraag van een noodmaatregel. Hij valt binnen de normen en komt formeel dus in aanmerking voor de regeling. Maar de wetgever heeft eigenlijk niet beoogd ondernemers als deze te ondersteunen. De klant heeft uitbundig gebruikgemaakt van de mogelijkheid dividend aan zichzelf uit te keren, waardoor er nu weinig liquiditeit in het bedrijf zit. Bij zijn belastingaangiften zoekt hij ook graag de grenzen op.

Wat doet u voor uw klant bij de aanvraag van deze noodmaatregel?

  1. Ik verzorg de aanvraag, hij komt er gewoon voor in aanmerking.
  2. Ik verzorg de aanvraag, maar heb wel een goed gesprek met hem en doe hierin een moreel appél.
  3. Ik zeg dat zijn verzoek me een beetje tegenvalt en dat hij het zelf mag regelen.
  4. Anders, namelijk...

Het overgrote deel van de deelnemers (61 procent) koos voor optie 2: aanvragen, maar wel met een goed gesprek. “Als de wetgever het niet had gewild, was het wel in de wet vastgelegd”, zo werd gesteld. Optie 1 kreeg 22 procent. “Ik ga niet de moraalridder uithangen en wordt daar door mijn klant ook niet graag voor betaald.” Elf procent koos voor optie 3: regel het zelf maar. “Uiteindelijk kan ik het niet tegenhouden.”

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.