Magazine

Zeepkist voor accountants

Weblogs zorgen momenteel voor een hype à la de hoogtijdagen van de Nieuwe Economie. Hebben deze internet dagboeken iets te bieden voor accountants? Zijn er wel accountants die webloggen?

Dit artikel is verschenen in de Accountant nr. 7, 2006

Bekijk alle artikelen uit dit nummer

» Download dit artikel in pdf

De eerste fundamenten van het huidige internet werden ruim dertig jaar geleden gelegd. De ontwikkelaars droomden toen over een openbare ruimte voor communicatie en uitwisseling van ideeën en opinies, zonder grenzen en zonder beperkende wet- en regelgeving. Twintig jaar later ontdekten overheden en bedrijven opeens de voordelen van zo’n netwerk. Het resultaat daarvan is het internet dat u nu elke dag ziet: een buitengewoon commercieel platform, dat wordt gedicteerd door grote partijen en waar veel inhoud is weggestopt achter betaalpoortjes.

Duizelingwekkend

Gelukkig verloochent internet zijn afkomst niet helemaal. Kritische burgers en consumenten begonnen een jaar of wat geleden via weblogs (zie kader) te communiceren, evenals bijvoorbeeld actievoerders en/of fanatieke politici. Inmiddels zijn webloggers te vinden in de hele maatschappij. Steeds meer mensen zien in dat een weblog een snel en efficiënt medium is voor informele discussie, meningsvorming en informatie-uitwisseling. Onderzoeksbureaus presenteren dan ook bijna wekelijks duizelingwekkende cijfers over de groei van het fenomeen.

Ook bedrijven doen mee en starten zogenaamde companyblogs, waarop medewerkers en ook een enkele ceo berichten posten over zaken die hen bezighouden. De redenering: als ze toch al zoveel over je praten in de reguliere media en op andere weblogs, kun je maar beter meepraten. Dit motto is overigens nog maar mondjesmaat doorgedrongen tot Nederlandse bedrijven.

Accountancy

Dat neemt niet weg dat Nederland enkele honderdduizenden weblogs kent. De meeste kabbelen wat voort over de prestaties van de lokale voetbalclub of de geestesgesteldheid van poekie. Interessanter zijn de gespecialiseerde weblogs over bepaalde interessegebieden, die vaak worden onderhouden door mensen die op hun gebied van wanten weten en dan ook zeer lezenswaardig zijn. Wie bijvoorbeeld bezig is met marketing en media, kan bijna niet heen om de dagelijkse berichten en discussies op het weblog mediafact.nl.

Wie echter op zoek gaat naar weblogs op het vakgebied accountancy komt nogal bedrogen uit. Deze bestaan bijna niet. Dat is merkwaardig: dergelijke weblogs zouden immers een uitstekend middel zijn om de discussie over de belangrijkste thema’s in en buiten het vak te voeren of op gang te brengen, en zouden bovendien ook erg handig zijn om expertise over de snelle veranderingen in het vak (IFRS, Wta etc.) snel te verspreiden en te duiden voor collega’s.

‘Beroepsgeheim’

Zijn accountants soms kopschuw voor de technologie? Kunnen ze niet schrijven? Of zit de traditionele gesloten houding van het vak zo diep dat ze de openheid van een weblog doodeng vinden? Uit een kleine rondvraag onder een tiental accountants blijkt dat hetgaat om een combinatie van deze factoren. Veel voorkomend argument: we hebben een beroepsgeheim. Dat argument is echter niet valide. Huisartsen hebben ook een beroepsgeheim, maar er is bijna geen aandoening te verzinnen waarover niet wordt geschreven en gediscussieerd op weblogs.

Accountants lijken weblogs ook nauwelijks als informatiebron te gebruiken. Twijfel over de betrouwbaarheid speelt daarbij een belangrijke rol en is ook zeker een steekhoudend argument. Veelzeggend is de werkwijze van de fameuze Amerikaanse internetjournalist Matt Drudge, die de affaire Monica Lewinsky aan de kaak stelde zonder dat hij de feiten kon controleren. Zijn motto: “Je kunt later altijd nog het tegendeel beweren.”

Betrouwbaarheid

Betrouwbaarheid is een belangrijk issue, specifiek voor informatie op internet en zeker voor weblogs waar geen enkele vorm van hoofdredactie of toezicht bestaat. Neem bijvoorbeeld Richard Scoble die weblogt over zijn werkgever Microsoft, en daarbij nauwlettend wordt gevolgd door duizenden andere webloggers. Weinigen stellen zich daarbij de vraag hoeveel waarde ze precies mogen hechten aan de berichten van Scoble. Terwijl een blik op de sectie press policy van zijn website toch op zijn minst voor wat opgetrokken wenkbrauwen zorgt: “My writings are not vetted by Microsoft, and are not official. Often they aren’t even correct (although I do try to be as correct as possible and will correct mistakes when I learn that I made one).”

Vrijwel kosteloos

Zo’n zinnetje zal bij veel accountants nachtmerries tot gevolg hebben. Tegelijkertijd verhogen weblogs ook weer de betrouwbaarheid van reguliere media. Weblogs maken het immers mogelijk dat de brievenschrijver van weleer - die zijn beklag deed bij de krant over het waarheidsgehalte van een artikel - een beter podium krijgt dan het weggestopte rubriekje ingezonden brieven. Sterker nog, die brievenschrijver kan zelf zijn journalistieke ambities botvieren omdat zijn internetpodium vrijwel kosteloos is op te zetten. In de moderne informatiemaatschappij is elke lezer dan ook tevens journalist. Dat moet voor accountants toch ook een interessante gedachte zijn?

Paarlen voor de zwijnen?

Goede weblogs van en over accountants zijn zeldzaam. Een inventarisatie laat zien dat de meeste goede weblogs erg gericht zijn op de Verenigde Staten. Veel webloggers blijken verder ooit vol goede moed te zijn gestart met bloggen, maar nemen inmiddels niet vaker dan een paar keer per jaar de moeite een bericht te schrijven. Een kleine selectie om u verder op weg te helpen:

www.flacknhack.com/
Dennis Howlett schrijft met een stevige frequentie over innovation for the professional accountant. Weliswaar lezenswaardig, maar niet altijd heel specifiek gericht op de accountant.

www.nivra.nl/weblog_Smit/index.asp
NIVRA-directeur Gert Smit hoopt met zijn weblog op “zinvolle discussie over de thema’s die er toe doen voor het accountantsberoep”. Een lovenswaardig initiatief, maar vooralsnog blijken accountants weinig geneigd tot discussie en laat de frequentie van het weblog te wensen over.

www.accountingobserver.com/blog/
Jack T. Ciesielski schrijft over al het nieuws dat hij dagelijks aantreft op het gebied van audit en verslaggeving. Dit is een uitstekend voorbeeld van de mogelijkheden van een weblog, zij het met een erg Amerikaanse focus. Favoriet onderdeel: de restatement zoo. Welke Nederlandse accountant voelt zich geroepen om zoiets in Nederland op te zetten?

www.femblog.nl/frentrop/
Paul Frentrop geeft zijn eigen kijk op alles wat maar enigszins met management en financiën te maken heeft, met een scherpe journalistieke inslag. Eigenzinnige weblog waar nog wel eens wat onderwerpen voorbij komen die de accountant raken.

www.telberg.com/telbergblog/
Rick Telberg, adviseur op het gebied van marketing en strategie heeft blijkbaar een bovengemiddelde interesse voor wat er in de accountancymarkt gebeurt. Verwacht van hem geen vaktechniek maar wel aardige bespiegelingen en interessante links (zie Nieuws).

Verder zoeken naar weblogs over uw interesse gebied? Probeer http://weblog.pagina.nl/ of zoek via Google.

Weblogs voor dummies

Wat het is:
Een weblog - of blog - is een website waarop een of meer auteurs regelmatig nieuwe berichten plaatsen. Soms doen ze dat meer keren per dag. De voorpagina van een weblog bevat deze berichten in chronologische volgorde. Juist het persoonlijke of gespecialiseerde karakter maakt weblogs interessant voor een bezoeker. Hij of zij kan bovendien op elk bericht - al dan niet anoniem - reageren. Weblogs bestaan in vele soorten, en de lezersaantallen variëren van enkele tientallen tot honderdduizenden per dag.

Hoe u kunt starten:
Een weblog starten is kinderlijk eenvoudig, en is binnen vijf minuten te regelen door een - veelal gratis - account te nemen bij een gespecialiseerde website. Als u dat bijvoorbeeld bij www.blogger.com doet, kunt u voortaan waar dan ook ter wereld uw weblog onderhouden via internet. Wie een eigen design of wat extra functies wil toevoegen moet net iets handiger zijn met technologie en is ook niet in vijf minuten klaar.

Nart Wielaard werkt op het snijvlak van maatschappij, technologie en bedrijfsleven. Hij brengt complexe ontwikkelingen terug tot eenvoudige en begrijpelijke verhalen en doet dat in de rol van gespreksleider, adviseur en schrijver.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.