Mooi biertje tappen is niet langer genoeg
Goed contact met gasten of de sterren van de hemel koken is niet meer voldoende voor succes in de horecasector, vooral ondernemerschap is van belang. Voor veel kleinere en middelgrote horecabedrijven is de financiering steeds moeilijker. De opkomst van aanbiedingensites zet de marges onder druk, omdat gasten wennen aan kortingen en verlaagde prijzen.
Dat schrijft de beroepsorganisatie van accountants NBA in ‘Gastvrij ondernemen’, een publicatie met aanbevelingen voor de horecasector.
Financiering steeds moeilijker
De laatste kwartalen lijkt de horeca uit het dal omhoog te komen, maar het nettorendement blijft laag. Sinds de crisis staan de resultaten onder druk en is het lastig om financieringsafspraken na te komen. Ook huisvestingskosten drukken vaak zwaar op het resultaat. Het aantal faillissementen en in nood verkerende horecabedrijven is hoger dan elders in het mkb. Banken zijn daarom terughoudend bij het financieren van horecaondernemingen. Het koppelen van de huur aan behaalde omzet kan helpen om lasten te beperken. Ook kennis van nieuwe financieringsvormen is van belang.
Ondernemingsplan
Goed vakmanschap is in de horeca niet langer voldoende, succes wordt steeds meer bepaald door ondernemerscapaciteiten. Daarbij horen goede bedrijfsinformatie, scholing en begeleiding van medewerkers en een helder ondernemingsplan. Horecaondernemers moeten de start van hun bedrijf beter voorbereiden en ook in een latere fase regelmatig hun concept kritisch bekijken en vernieuwen. Veel ondernemers missen de benodigde capaciteiten. Dat leidt tot teleurstellingen, voortijdige bedrijfsbeëindiging en een negatief beeld van de sector, aldus de NBA.
Fraudegevoelig
Fraude blijft een zorgpunt in de horeca. Ondanks pinbetalingen, nieuwe kassasystemen en maatregelen bij leveranciers gaat er in bepaalde deelsectoren nog steeds veel contant geld om. Investeren in een fraudebestendig registratiesysteem en kritisch beoordelen van private financiers kunnen fraude voorkomen.
Gastvrij ondernemen
Jaarlijks wordt in de horeca circa 20 miljard euro besteed en de sector biedt werk aan een half miljoen mensen. De Publieke Management Letter 'Gastvrij ondernemen', met aanbevelingen voor de horeca, richt zich vooral op het middensegment van de horeca: mkb-bedrijven met een omzet tussen de 300 duizend en 3 miljoen euro. De publicatie is onderdeel van een reeks uitgaven van de NBA, waarin signalen en aanbevelingen aan sectoren worden afgegeven. Eerder zijn onder andere publicaties uitgebracht over Vastgoed, Glastuinbouw, Gemeenten, Goede doelen, Transport & Logistiek, het MBO onderwijs, Life Sciences, Banken en de Zorg.
Gerelateerd
Meer omzet voor horeca in eerste jaar zonder coronamaatregelen
De horeca heeft in 2023 ruim 13 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Vorig jaar was het eerste jaar sinds 2020 zonder coronamaatregelen. In 2022 gold tot halverwege...
'Horeca moet duurder worden om faillissementen te voorkomen'
Horecabedrijven moeten meer gaan rekenen voor eten, drinken en overnachtingen, om te voorkomen dat ze failliet gaan. De winstmarges zijn momenteel te laag.
Ruim één miljard besteed bij koffie- en lunchketens
Nederlanders hebben het afgelopen jaar 1,1 miljard euro besteed bij koffie- en lunchketens in eigen land. De gemiddelde besteding per bezoek is vijftien euro.
Nederlanders drinken steeds meer champagne
Nederlanders drinken steeds meer champagne. De verkoop ligt inmiddels dertig procent hoger dan voor corona. Dat meldt de Vereniging Drankenhandel Nederland (VDN),...
Van der Valk krijgt ongelijk in zaak om TVL-steun hotels
Hotelketen Van der Valk heeft geen recht op meer coronasteun in het kader van de Tegemoetkoming Vaste Lasten. De keten telt als één bedrijf bij de toekenning van...