Mooi biertje tappen is niet langer genoeg

Goed contact met gasten of de sterren van de hemel koken is niet meer voldoende voor succes in de horecasector, vooral ondernemerschap is van belang. Voor veel kleinere en middelgrote horecabedrijven is de financiering steeds moeilijker. De opkomst van aanbiedingensites zet de marges onder druk, omdat gasten wennen aan kortingen en verlaagde prijzen.

Dat schrijft de beroepsorganisatie van accountants NBA in ‘Gastvrij ondernemen’, een publicatie met aanbevelingen voor de horecasector.

Financiering steeds moeilijker

De laatste kwartalen lijkt de horeca uit het dal omhoog te komen, maar het nettorendement blijft laag. Sinds de crisis staan de resultaten onder druk en is het lastig om financieringsafspraken na te komen. Ook huisvestingskosten drukken vaak zwaar op het resultaat. Het aantal faillissementen en in nood verkerende horecabedrijven is hoger dan elders in het mkb. Banken zijn daarom terughoudend bij het financieren van horecaondernemingen. Het koppelen van de huur aan behaalde omzet  kan helpen om lasten te beperken. Ook kennis van nieuwe financieringsvormen is van belang.

Ondernemingsplan

Goed vakmanschap is in de horeca niet langer voldoende, succes wordt steeds meer bepaald door ondernemerscapaciteiten. Daarbij horen goede bedrijfsinformatie, scholing en begeleiding van medewerkers en een helder ondernemingsplan. Horecaondernemers moeten de start van hun bedrijf beter voorbereiden en ook in een latere fase regelmatig hun concept kritisch bekijken en vernieuwen. Veel ondernemers missen de benodigde capaciteiten. Dat leidt tot teleurstellingen, voortijdige bedrijfsbeëindiging en een negatief beeld van de sector, aldus de NBA.

Fraudegevoelig

Fraude blijft een zorgpunt in de horeca. Ondanks pinbetalingen, nieuwe kassasystemen en maatregelen bij leveranciers gaat er in bepaalde deelsectoren nog steeds veel contant geld om. Investeren in een fraudebestendig registratiesysteem en kritisch beoordelen van private financiers kunnen fraude voorkomen.

Gastvrij ondernemen

Jaarlijks wordt in de horeca circa 20 miljard euro besteed en de sector biedt werk aan een half miljoen mensen. De Publieke Management Letter 'Gastvrij ondernemen', met aanbevelingen voor de horeca, richt zich vooral op het middensegment van de horeca: mkb-bedrijven met een omzet tussen de 300 duizend en 3 miljoen euro. De publicatie is onderdeel van een reeks uitgaven van de NBA, waarin signalen en aanbevelingen aan sectoren worden afgegeven. Eerder zijn onder andere publicaties uitgebracht over Vastgoed, Glastuinbouw, Gemeenten, Goede doelen, Transport & Logistiek, het MBO onderwijs, Life Sciences, Banken en de Zorg.