Nieuws

Novak: vier van de vijf kantoren gebruiken online marketing

Ruim vier op de vijf (81 procent) van de accountantskantoren maken gebruik van online marketing. Dat blijkt uit een onderzoek van Break Out Marketing in samenwerking met de Novak.

Het creëren van een imago is het belangrijkste doel om online marketing in te zetten. Daarnaast zijn het overbrengen van expertise en het creëren van bereik belangrijke doelen voor de kantoren.

Het bekendste online-marketinginstrument onder de accountantskantoren is e-mailmarketing (88 procent), gevolgd door social media-marketing (86 procent), zoekmachine-optimalisatie (SEO, 79 procent) en zoekmachine-adverteren (SEA, 64 procent).

Op gebied van zoekmachine-optimalisatie en contentmarketing liggen er kansen voor accountantskantoren, aldus de Novak. Uit het onderzoek blijkt dat 38 procent van de kantoren niet aan SEO denkt tijdens het schrijven van nieuwe content. 

Ondanks de bekendheid met social media-marketing wordt het nog niet zo breed ingezet door accountantskantoren. Slechts twee op de drie kantoren gebruiken social media. Verreweg het populairste kanaal is LinkedIn, gevolgd door Twitter en Facebook.

Kantoren die gebruik maken van social media geven aan dat de belangrijkste reden hiervoor het informeren van klanten (85 procent) is. Andere belangrijke doelen zijn het werven van nieuwe klanten (71 procent) en het verbeteren van het imago (71 procent).

Vaak zit er nog weinig idee achter de inzet van social media door accountantskantoren, ondanks dat er diverse doelen worden aangegeven. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat 61 procent van de accountantskantoren die social media inzetten geen duidelijke strategie heeft geformuleerd. Hier kunnen de kantoren volgens de Novak nog kansen benutten om doelgerichter te werken.

Social advertising is een online-marketingoplossing die op dit moment nog weinig gebruikt wordt door accountantskantoren. Driekwart van de accountantskantoren geeft aan dat zij geen social advertising inzet. “Slechts een kwart maakt dus gebruik van de mogelijkheden om de content die ze delen gericht bij een doelgroep onder de aandacht te brengen. Dit is opvallend, aangezien 71 procent aangeeft met social media nieuwe klanten te willen bereiken”, aldus de Novak.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.