Nieuws

Commissarissen: 'RvC-verslag moet beter'

Veel commissarissen vinden dat het rvc-verslag een forse upgrade nodig heeft.

Dit blijkt uit deel 2 en 3 van het jaarlijkse Grant Thornton Commissarissen benchmarkonderzoek uitgevoerd door Aalt Klaassen en Herbert Rijken. Aan het onderzoek deden 338 commissarissen en dertien secretarissen van rvc’s mee (bijna 60 procent respons). Deel 1 verscheen eind juni.

Commissarissen stellen zelf hogere eisen aan het rvc-verslag dan in het verleden. Ze zijn van mening dat de huidige kwaliteit onvoldoende voldoet aan deze eisen. Vooral informatie over de adviesrol, de ambassadeursrol/ het relatiebeheer, de onderbouwing van beslissingen, de gevolgde bijscholing, de acties naar aanleiding van de (zelf)evaluatie van de rvc en een verschil in standpunt tussen rvc en rvb scoort een zwaar onvoldoende.

Het rvc-verslag kan, naast de verantwoordingsfunctie, ook dienen als kapstok in het relatiebeheer met de diverse belanghebbenden. Al zien de commissarissen dat nog niet zo.

Kentering relatiebeheer

Medewerkers staan in de wenselijke situatie bovenaan als belanghebbenden waarmee relatiebeheer voldoende moet zijn. Non-profitorganisaties zoals woningcorporaties en zorginstellingen geven naast hun medewerkers ook een hoog belang aan hun klanten (huurders en patiënten).

In brede zin zijn commissarissen van mening dat het relatiebeheer met de meeste belanghebbenden beter moet. Wel verschilt het belang per categorie belanghebbende sterk. Er lijkt sprake te zijn van een kentering in het relatiebeheer met de diverse belanghebbenden.

Werkgeversrol en evaluatie rvb moet beter

De werkgeversrol van de rvc (selectie en benoemen leden rvb, evaluatie functioneren rvb, remuneratie, talent management en succession-planning met betrekking tot de rvb) is een aandachtgebied waar de nodige verbeteringen wenselijk worden geacht. Vooral bij de evaluatie van het functioneren van de rvb moet een forse inhaalslag plaatsvinden.

De evaluatie van de rvb moet beslist jaarlijks plaatsvinden, met duidelijke criteria en een evaluatie die het team betreft. Verbeterwensen hier zijn het benutten van een van tevoren in te vullen vragenlijst, de inzet van een externe, duidelijke criteria en het functioneren als team. Voor informatie ten behoeve van deze evaluatie wordt het meeste belang gehecht aan een door een externe verricht klantenonderzoek.

Een vergelijkbaar medewerkersonderzoek wordt minder hoog gewaardeerd en dat geldt nog meer voor een stakeholdersonderzoek. Praten met klagende klanten is nog onvoldoende in beeld, maar managers die ongewenst weggaan wel.

Controle buiten rvb

Het vertrouwen tussen de rvb en de rvc is vooral gebaseerd op professionele kwaliteit en betrouwbare informatie. De controle buiten de rvb heeft vergeleken met eerder onderzoek aanzienlijk aan belang gewonnen. Wel is dit laatste een activiteit waar de opvattingen van de commissarissen sterk over uiteenlopen. De trend is evenwel onmiskenbaar naar meer controle buiten de rvb.

ICT-kennis urgent

Qua ambitieniveau staan bovenaan de competentielijst van commissarissen internationale ervaring, een internationaal netwerk en bestuurlijke ervaring. De gemiddelde score voor de toekomstige kwaliteit van deze onderzochte competenties is een ‘volstrekt voldoende’. Voor bijna alle overige competenties geven de commissarissen zichzelf een ‘voldoende’, alleen technologische kennis valt hier net buiten. Bij alle commissarissen behoeft ICT-kennis verbetering en wordt dit gezien als urgent.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.