Regels voor veiligheid nieuwe e-betaalmethoden
De Europese Commissie voert nieuwe regels in om innovatieve, elektronische betaalmethoden in winkels en via internet veiliger te maken. Die moeten bijvoorbeeld de financiële gegevens van gebruikers van nieuwe betaaldiensten beveiligen en fraude voorkomen.
Daarmee speelt Brussel in op de snelle technologische ontwikkelingen op de betaalmarkt. Steeds meer zogenoemde fintechbedrijven bieden, naast de traditionele banken, hun diensten aan, zoals in Nederland Bunq. Met dat systeem sturen de gebruikers per e-mail of sms een betalingsverzoek naar een andere consument die dan met iDeal kan betalen. Zo kan bijvoorbeeld tijdens een etentje met vrienden de rekening direct gedeeld en onderling worden afgerekend.
EU-commissaris Valdis Dombrovskis (Financiële diensten): "Deze nieuwe regels gidsen alle marktspelers, de traditionele en de nieuwe, om betere betaalsystemen mogelijk te maken terwijl de veiligheid is verzekerd."
Zo moeten de nieuwe betaalmethoden beveiligd worden door ,,sterke klantautorisatie'', met een verplicht wachtwoord of bijvoorbeeld een vingerafdruk. Om alles Europees te regelen moeten de lidstaten en het Europees Parlement de voorstellen eerst nog onder de loep nemen.
Bron: ANP
Gerelateerd
Betaalrekening veel duurder dan vijf jaar terug
Het hebben van een betaalrekening is de afgelopen vijf jaar flink duurder geworden, De kosten gingen vooral bij ING en ABN Amro flink omhoog.
Recordhoeveelheid Tikkie-betalingen in 2023
Nederlanders betaalden dit jaar een recordhoeveelheid van 150 miljoen Tikkies, in totaal goed voor 6,6 miljard euro aan overschrijvingen. De betaalapp wordt ook...
Brussel stelt wet digitale euro voor en verplicht acceptatie cash
De Europese Commissie heeft een wettelijk kader opgesteld dat volgens haar nodig is als de Europese Centrale Bank (ECB) zou besluiten tot de uitgave van een digitale...
Schade fraude betalingsverkeer bedroeg vorig jaar bijna 61 miljoen euro
De schade door fraude in het betalingsverkeer bedroeg in 2022 bijna 61 miljoen euro. Het ging vooral om schade door helpdeskfraude, maar ook door phishing, gestolen...