Nieuws

Deloitte trekt lessen uit tien jaar innovatie

Om innovatie te laten slagen moet een bestuur geloven in het belang ervan en tijd, geld en middelen vrijmaken. Scherpe doelen bepalen en goede teams samenstellen is van groot belang. Dat concludeert Deloitte op basis van tien jaar ervaring met een eigen innovatie-bv.

In 2007 heeft Deloitte een aparte innovatie-bv opgericht om zich zonder belemmeringen te kunnen richten op het lanceren van nieuwe, 'disruptieve' oplossingen. Alexandre Janssen, head of innovation Deloitte EMEA: "Na tien jaar was het tijd om de balans op te maken: wat hebben wij geleerd, wat werkt wel en vooral wat werkt niet? Conclusie: ieder bedrijf heeft een immuunsysteem dat hoe dan ook op een dag gaat werken om de innovaties met antilichamen te bestoken."

De vijf belangrijkste inzichten uit tien jaar innovatie zijn volgens Deloitte:

1. Zorg voor commitment van de top

Inzetten op innovatie is een strategische beslissing, zeker als het creëren of aanboren van nieuwe markten centraal staat. Voor het slagen van zulke innovatie is een voorwaarde dat de raad van bestuur (in het bijzonder de ceo) gelooft in de noodzaak ervan en tijd, geld en resources vrijmaakt. Is een bestuur nog steeds enthousiast als nieuwe producten gaan kannibaliseren op bestaande business? Als innovatieafdeling loont het daarom te investeren in bewustwordingsprogramma’s.

2. Zorg voor draagvlak

Een innovatieafdeling loopt per definitie voorop en kan zo het contact met de organisatie verliezen. Investeer daarom in communicatie: wat doen we, waarom is het belangrijk, wat betekent het concreet en wat levert het voor de bestaande afdelingen op?

Hoe meer een bedrijf aan ‘radicale’ innovatie doet (innovatie die de toekomst van een organisatie een andere wending geeft), des te meer weerstand mag worden verwacht. Een aantal innovatieprojecten lanceren die minder ingrijpend zijn, helpt draagvlak te creëren voor innovaties die meer impact hebben op de toekomst.

3. Weer corporate antilichamen

Innovatie roept vaak weerstand op omdat het nieuw is en niet altijd past in bestaande structuren of processen. In eerste instantie worden nieuwe ideeën vaak enthousiast onthaald, maar wanneer er belangen op het spel staan of wanneer de ideeën impact gaan hebben op bestaande business, dan komt ‘het immuunsysteem van de organisatie’ tot leven. Deze zogenaamde corporate antibodies zijn onvermijdelijk en vergen extra aandacht. Het is belangrijk na te denken over de vraag hoe innovatie te belonen en hoe incentives weg te nemen die innovatie tegenwerken.

4. Stel scherpe doelen

Wees binnen een innovatieafdeling streng voor elkaar. Het is gemakkelijk om heel enthousiast te zijn over een eigen project, waardoor eventuele tekortkomingen niet meer worden gezien. Het merendeel van de ideeën redt het niet, dus formuleer duidelijke no/go-momenten en stel scherpe doelen. Maak liever een plan waar je over een jaar wilt staan dan een strategie voor de komende vijf jaar. Test daarnaast aannames al in een vroeg stadium bij beoogde klanten en zoek aansluiting bij bestaande ecosystemen.

5. Kwaliteit van teams is doorslaggevend

Het gaat bij innovatie niet zozeer om het genereren van nieuwe ideeën en de kwaliteit daarvan, maar om het vinden van de juiste, gepassioneerde mensen die het moeten doen. Juist intrinsieke motivatie en kwaliteit van teams zijn doorslaggevend voor het slagen van innovatie. Een goed idee met een matig team heeft een lagere kans van slagen dan een matig idee met een goed team.

Belangrijk is ook dat mensen voor honderd procent van hun tijd worden vrijgesteld van reguliere werkzaamheden, anders blijft altijd de afweging wat voorgaat: innovatie of het huidige werk.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.