Explosieve groei van elektrische auto’s in de Randstad
Omdat elektrisch aangedreven auto’s steeds betaalbaarder worden krijgt de Randstad in de komende jaren te maken met een explosieve groei van zulke auto’s. In Den Haag en Rotterdam zal het aantal auto's met een stekker binnen twee jaar verdubbelen. In Amersfoort en Utrecht is dat binnen vier jaar, zo is de verwachting.
Dat blijkt uit onderzoek van netbeheerder Stedin, Rotterdam School of Management (Erasmus Universiteit) en kenniscentrum ElaadNL. Nu diverse automerken meer betaalbare elektrische auto's op de markt brengen is een hoog inkomen minder belangrijk voor de aanschaf. Dat stuwt de verkoop. In het eerste halfjaar van 2017 werden volgens belangenvereniging RAI tachtig procent meer volledig elektrische auto’s verkocht dan het jaar daarvoor. Dat heeft ook alles te maken met de gunstige fiscale voorwaarden.
Amsterdam is in het onderzoek buiten beschouwing gelaten, omdat daar veel leasemaatschappijen zijn gevestigd die veel elektrische auto's in hun vloot hebben. Dat geeft een vertekend beeld van het aantal elektrische auto's in de hoofdstad.
Run op nieuwe Tesla
De onderzoekers wijzen op de run die is ontstaan op de nieuwe Tesla Model 3 die onlangs werd geïntroduceerd. De Model 3 is bedoeld voor een breder publiek; de auto gaat vanaf 35.000 dollar kosten. Dagelijks worden wereldwijd gemiddeld 1800 bestellingen voor het nieuwe model geplaatst. De onderzoekers verwachten dat in steden als Utrecht, Den Haag en Amersfoort, gelet op inkomen, leeftijd en percentage leaserijders, bijna de helft van het aantal nieuwe elektrische auto’s een Tesla Model 3 zal zijn. Dat wordt dus een eentonig beeld in de Vinexwijken.
Ook andere autofabrikanten richten zich steeds meer op de productie van elektrische auto's. Zo heeft Volvo deze zomer aangekondigd dat elk nieuw model dat vanaf 2019 wordt geïntroduceerd voorzien is van een elektromotor; deels geheel elektrisch, deels hybride.
Stroom
Netbeheerders zoals Stedin willen graag weten waar potentiële ‘e-rijders’ wonen en waar dus in de toekomst meer laadpalen nodig zijn. Elektrische auto’s gebruiken bij het opladen relatief veel stroom, soms wel met een vergelijkbaar energieverbruik van tien huishoudens tegelijk. Meer elektrische auto’s in het straatbeeld leidt tot meer vraag naar laadpalen. De capaciteit van het lokale elektriciteitsnet moet voldoende zijn om dit op te vangen.
Gerelateerd
Subsidiepot voor aanschaf elektrische truck is snel leeg
De subsidiepot voor de aanschaf van elektrische trucks die dinsdag werd geopend, is door grote interesse van ondernemers alweer leeg. Het budget voor dit jaar bedroeg...
Europese topbestuurders autobranche zien het somberder in
Topbestuurders in de Europese autobranche zijn pessimistischer geworden over de toekomst dan een jaar geleden. Zij vrezen vooral voor meer concurrentie van goedkopere...
Europese auto-industrie heeft hulp Brussel nodig
De Europese auto-industrie heeft dringend steun vanuit Brussel nodig, anders dreigen Europese autobouwers verder achter te raken op hun rivalen in China en de Verenigde...
Autofabrikanten verkopen een tiende meer auto's in EU
Autofabrikanten hebben vorige maand in de Europese Unie 10 procent meer personenauto's verkocht dan een jaar eerder. Daarbij kromp het marktaandeel voor benzine-...
Zakelijke rijder switcht vaker van elektrisch naar benzine
Zakelijke rijders stappen steeds vaker over van een volledige elektrische auto naar een hybride of benzineauto vanwege de hoge kosten, waarschuwen leasemaatschappijen....