Populariteit autoleasing neemt verder toe
Het totale aantal leasewagens in Nederland is in 2017 gestegen tot 860.000 auto’s, een stijging van 9,3 procent ten opzichte van 2016.
Dat meldt de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). Op basis van voorlopige cijfers van de VNA wordt geschat dat de jaargroei voor 60 procent is toe te schrijven aan private lease, voor 27 procent aan zakelijk geleasede personenauto’s en voor 13 procent aan bestelauto’s. Dat is een lichte, trendmatige groei voor zakelijke personenauto’s en bestelauto’s en een stevige groei voor private lease.
De sterke groei van private lease overtreft volgens de VNA alle verwachtingen. "Eind 2016 stond de teller op 64 duizend leasecontracten en per eind 2017 wordt het aantal op 103 duizend geschat. Dat is een groei van ruim zestig procent in één jaar." De grens van honderdduizend private-leasecontracten werd daarmee veel eerder behaald dan voorspeld. De meeste private-leaserijders komen uit de leeftijdsgroep 26-55 jaar, aldus de VNA. "Opvallend is dat het aandeel van de groep 56+ toeneemt. Daarnaast is een voorzichtige ontwikkeling te zien van kleinere auto’s naar auto’s in het midden- en duurdere segment."
Elektrisch rijden stimuleren
Op dit moment kiest de private leaserijder meestal voor een benzineauto. Een elektrische auto is op dit moment in verhouding nog fors duurder dan een vergelijkbaar model op benzine. "Ons kabinet heeft een grote ambitie om de CO2-uitstoot te verlagen. De VNA dringt er dan ook bij de overheid op aan om elektrisch rijden te stimuleren met belastingen waar ook de consument iets aan heeft. Een schone, elektrische auto moet ook voor private leaserijders bereikbaar worden. Dat is goed voor het milieu en helpt het kabinet met de enorme uitdaging op het gebied van klimaat". De VNA meldt dat het rapport ‘Autoleasemarkt in cijfers 2017’, met een diepgaande analyse van het leasewagenpark, eind maart wordt uitgebracht.
België
Het Financieele Dagblad bericht dat België fiscale voordelen voor zakelijk leasen en zakelijk rijden juist aan banden gaat leggen, omdat die fiscale aantrekkelijkheid er voor zou hebben gezorgd dat het te druk is geworden op de Belgische wegen. In België rijden er 600 duizend zakelijke leasewagens, 10 procent van het totale wagenpark, en in de afgelopen vijf jaar is dat aantal met 20 procent gegroeid. De fiscale bijtelling ligt in België veel lager dan in Nederland. Daarnaast hebben veel Belgen zonder leasewagen wel een tankpas, waardoor ongeveer één op de vijf auto's een zakelijke auto is.
Het idee is nu om 'cash voor cars' te gaan geven: Belgen kunnen hun auto inruilen voor extra loon (rekenmodel). Critici denken echter dat veel mensen met die cash waarschijnlijk een tweedehands auto zullen kopen zolang het gebruik van ander vervoer niet beter wordt gestimuleerd.
De ANWB heeft recent voor Nederlandse automobilisten ook een rekentool ontwikkeld, om te bezien hoe de kosten voor aanschaf of private lease zich verhouden.
Gerelateerd
Loket voor subsidie elektrische bedrijfsauto's geopend
Vanaf 23 april kunnen ondernemers een beroep doen op de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA). Voor aanschaf van een bedrijfsauto met een gewicht tot...
Europese Rekenkamer wil goedkopere elektrische auto's en meer laadpalen
De Europese Unie moet de productie van elektrische auto's snel opschroeven en gaan produceren in alle prijsklassen. Nieuwe elektrische auto's zitten nu nog meestal...
Deelmobiliteit rukt op, ook bij accountantskantoren
Ruim tachtig procent van de ondernemers wil van het bezit van vervoersmiddelen af en stapt over op verschillende vormen van deelmobiliteit. Ook accountantskantoren...
ANWB ziet interesse in elektrisch rijden dalen
De interesse in elektrisch rijden neemt af. Voor het eerst in jaren is de groep die niet van plan is elektrisch te gaan rijden (28 procent), groter dan de groep...
Subsidie voor tweedehands elektrische auto sneuvelt in Voorjaarsnota
Wie geen auto van de zaak heeft, maar privé een tweedehands elektrische auto wil rijden, kan alleen dit jaar nog profiteren van de aanschafsubsidie. Het kabinet...