Nieuws

Controlepraktijk: meer aandacht voor kwaliteit, cultuur is nog punt van zorg

De kwaliteit van accountantscontroles wordt beter geborgd binnen accountantsorganisaties. Een cultuuromslag kost meer tijd. Dat blijkt uit gesprekken met betrokkenen over de controlepraktijk.

"Eigen beroepsregels, een besloten cultuur, in zichzelf gekeerdheid. Daardoor stonden we te lang niet open voor verbetering". Dat zegt Ad van Gils, voorzitter van de accountantstak van PwC, in het eerste deel van een drieluik van Accountant.nl over veranderingen in de controlepraktijk.

Volgens de grote kantoren wordt inmiddels aan controleopdrachten 25 tot 40 procent meer uren besteed. De planningen zijn ruimer en controles worden ook duurder. Volgens Egbert Eeftink (Head of Audit KPMG) zijn het rendement op een controle en het garanderen van de kwaliteit uit elkaar gehaald. "Sturen op rendement is een verkeerde insteek als je dergelijk belangrijk werk moet verrichten. Dat gebeurt nu niet meer. Kwaliteit komt nu altijd eerst."

Leren van fouten

Uit de gesprekken met de audit-verantwoordelijken bij de big four blijkt dat is geïnvesteerd in kwaliteit van de controle, automatisering, reviews en beloningsstructuur. Tegelijk is het bereiken van een noodzakelijke open cultuur tijdrovend en complex. "Maatregelen hadden geen effect omdat we niet leerden van onze fouten. Wil je leren van een fout, dan zul je daar om te beginnen open over moeten zijn", aldus Rob Lelieveld (voorzitter EY Accountants).

Voor de drie artikelen zijn interviews gehouden met audit-verantwoordelijken, partners, (senior) managers en assistent-accountants van grote en middelgrote accountantsorganisaties. Deel 2 en 3 van het drieluik verschijnen op 25 april en 2 mei aanstaande. 

» De verandering (1): Kwaliteit staat op één, 'cultuur' moet nog beter

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.