Nieuws

KPMG: 'Kunstmatige intelligentie krijgt steeds meer voet aan de grond'

Het gebruik van Artificial Intelligence (AI) krijgt bij steeds meer bedrijven vaste voet aan de grond. Ondernemingen combineren AI bovendien met andere technologieën om maximaal te kunnen profiteren van de voordelen.

Dat concludeert KPMG in het rapport 'AI transforming the enterprise'. Uit onderzoek van KPMG onder tweehonderd toonaangevende bedrijven in de wereld blijkt dat 25 procent inmiddels op grote schaal Robotic Process Automation (RPA) inzet, waarbij veelvuldig terugkomende handmatige werkzaamheden worden geautomatiseerd en eenvoudige keuzes en inschattingen aan zogenaamde cognitieve software robots worden overgelaten.

Ruim de helft van de bedrijven uit het onderzoek, 65 procent, geeft aan dat deze technologie selectief binnen de onderneming wordt gebruikt. Ruim 80 procent verwacht RPA binnen drie jaar op grotere schaal te gaan inzetten. De adoptie van AI en machine learning gaat minder hard. Iets minder dan 20 procent geeft aan AI en machine learning op grote schaal te gebruiken en 30 procent gebruikt deze technologieën in bepaalde functies. De helft van de bedrijven verwacht binnen drie jaar een grootschalig gebruik.

Een belangrijke ontwikkeling die dit mogelijk maakt is volgens KPMG de opkomst van low-code platforms, zoals Appian, OutSystems, Pega en ServiceNow. "Zij faciliteren de integratie en praktische toepassing van AI. Het helpt AI uit het lab naar de werkvloer te krijgen", zegt Ruben de Wolf, partner bij KPMG en deskundige op het gebied van kunstmatige intelligentie. De Wolf: "Deze nieuwe generatie ontwikkelplatforms stelt bedrijven in staat snel nieuwe bedrijfstoepassingen te bouwen op basis van de bestaande regels en workflow binnen de organisatie."

Investeringen

Volgens KPMG is het investeren in talent het belangrijkste in het vooruitbrengen van AI, maar is het ook de grootste kostenpost. "Als wij kijken naar de vijf bedrijven in ons onderzoek die het meest volwassen zijn als het gaat op de adoptie van AI dan zien wij dat zij gemiddeld 375 werknemers hebben die hier fulltime mee bezig zijn. Dat zijn onder meer data scientists, engineers en analisten. Deze bedrijven geven naar schatting gemiddeld 75 miljoen dollar uit aan het noodzakelijke talent. De marktwaarde van ervaren AI-specialisten is afgelopen jaren geëxplodeerd. En deze ondernemingen zien het aantal medewerkers dat fulltime bezig is met AI de komende drie jaar verder toenemen tot gemiddeld 500 á 600 medewerkers."

Organisatorisch kapitaal

Het realiseren van concurrentievoordeel met AI vereist volgens De Wolf meer dan alleen de inzet van technologie. De Wolf: "Het effectief inzetten van AI in de hele onderneming vereist een combinatie van het juiste talent, zoals nieuwsgierigheid én vakkennis. En een zorgvuldig proces dat wordt gedreven door waardetoevoeging en de vraag wat het oplevert. En governance speelt een rol. Goed bestuur en toezicht, waarbij bedrijven de vraag moeten stellen of zij de regels volgen. Een succesvolle inzet van AI is dan ook sterk afhankelijk van het 'organisatorische kapitaal' van het bedrijf, zoals de werknemers met de juiste kennis en ervaring én een sterk ontwikkeld gevoel voor ethiek. Steeds meer bestuurders onderkennen het belang van deze basisvoorwaarden en zijn ook bereid hierin te investeren."

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.