Nieuws

Heineken wint Internal Audit Innovation Award 2019

Heineken is de winnaar van de vijfde editie van de Internal Audit Innovation Award 2019.

Heineken won de prijs met hun pitch over het auditen van mensenrechten. "Met behulp van relevante interne data geeft het auditteam inzicht in human-rights-risico’s. De jury vond het type audit gericht op reputatierisico's en de aanpak hiervan echt vernieuwend", aldus IIA Nederland, een van de organisatoren van de prijs. In 2018 won Heineken eveneens de award met de inzet van Robotic Process Automation en data-analyse voor betere fraudedetectie.

De jury beoordeelde de concepten op innovatiekracht en creativiteit, relevantie voor de internal audit-beroepsgroep en bruikbaarheid voor andere auditfuncties. "Het was goed te zien dat bij alle deelnemende teams de focus ligt op waarde toevoegen en efficiency van de auditfunctie", zegt jurylid Jantien Heimel van IIA Nederland. "Een dikke pluim ook voor EY en het andere team van Heineken. Beide organisaties benutten data om verbeterde assurance in de toekomst te kunnen geven."

Hard en soft controls

De jury koos unaniem voor Heineken vanwege de combinatie van hard en soft controls. De data helpen de auditor andersoortige gesprekken aan te gaan, bijvoorbeeld over gezondheid en veiligheid wanneer je over reistijdendata van chauffeurs beschikt. Ook verschillen in salarissen worden bekeken op basis van geslacht, demografie en/of functie om het gesprek aan te kunnen gaan over eerlijke beloning.  

De pitch van EY was gebaseerd op een opmerking van een stagiair die constateerde dat er veel terugkerende en daarmee repeterende audits zijn. Het auditteam van EY haakte hierop in en besloot de data van vijf jaar in een database te vatten. Met deze historische gegevens bouwde het team een model om de waarschijnlijkheid dat een risico zich voordoet te kunnen voospellen. Met deze predictive scoping hoopt EY in de toekomst een aanzienlijke tijdsbesparing te realiseren.

Innovaties

De Internal Audit Innovation Award (IAIA) is in het leven geroepen door Protiviti in samenwerking met IIA Nederland, vanuit de ambitie om internal audit als vakgebied verder te helpen. Op het kantoor van Protiviti presenteerden donderdag 14 november Dela, Heineken, KLM, Gemeente Rotterdam en EY hun innovaties op het gebied van internal audit. Heineken deed mee met twee inzendingen. Iedere deelnemer kreeg tien minuten de tijd om een idee te pitchen aan een vierkoppige jury.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.