Nieuws

Britse big four moeten boekje opendoen over feesten en geschenken

Het Business, Energy and Industrial Strategy Select (BEIS) comité wil data zien van de big four over wat de kantoren in de afgelopen vijf jaar hebben uitgegeven aan het paaien van FTSE 350-klanten met feestjes en geschenken.

De voorzitter van het BEIS-comité, Rachel Reeves MP, had al eerder om een overzicht van corporate hospitality-uitgaven gevraagd over de afgelopen twee jaar, maar heeft dat verzoek via een brief afgelopen week aangepast naar een overzicht van vijf jaar. Reeves wil precies weten hoe vaak potentiële FTSE 350-klanten werden uitgenodigd voor "hospitality and entertainment events" voordat zij klant werden. Ook wil zij weten hoeveel geld er is uitgegeven, en hoeveel middelen er in het algemeen werden ingezet voor het aantrekken van nieuwe klanten.

Ook de Britse toezichthouder FRC moet over de brug komen met een 'hospitality register'. Volgens critici had de FRC veel te nauwe banden met de big four, dus het BEIS-comité wil weten hoe vaak de FRC geschenken, dinertjes en andere activiteiten kreeg van de big four.

Exclusieve club

KPMG kwam in 2015 in het kader van corporate hospitality nog in opspraak vanwege de opening van een exclusieve club in hartje Londen, genaamd 'No. 20', op 20 Grosvenor Street, een van de duurste straten in Londen. De toegang tot de club is gratis, maar er zit een addertje onder het gras: je moet in gesprek met een accountant van KPMG, anders krijg je alleen koffie en frisdrank, met eventueel een koekje erbij. Want, zei KPMG destijds, als bezoekers gratis alles zouden mogen drinken en eten dan zou de Britse belastingdienst dit aanmerken als een belastingvoordeel.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.