Voorzitter NBA: open brief aan KNVB was 'spot on'

Dat de berichtgeving over de financiële situatie bij voetbalclub Roda JC vrijwel samenviel met de open brief van de NBA aan de KNVB was toeval. Maar het geeft wel aan dat inhoud van die brief 'spot on' was. Dat zegt NBA-voorzitter Marco van der Vegte in de vijfde aflevering van 'Vragen aan de voorzitter'.

De brief aan de KNVB over het weerstandsvermogen van de clubs in het betaald voetbal onderstreept wat de voorzitter betreft de maatschappelijke relevantie van het accountantsberoep. Een concreet geval zoals bij Roda JC zorgt immers voor veel onrust, bij supporters, de gemeente en investeerders bij de club.

Van der Vegte stelt in het interview dat accountantskantoren worstelen met de capaciteit in de controlepraktijk. "Of je nou een kleine klant bedient of een grote klant, een klant in de publieke sector of een beursfonds, het zijn allemaal ingewikkelde klanten." Hij nuanceert daarmee een statement in een recent interview in het FD, dat de indruk wekte dat vooral de controle van beursfondsen om de inzet van de beste mensen vroeg.

Van der Vegte benadrukte opnieuw blij te zijn met het recent verschenen AFM-rapport over houding, cultuur en gedrag bij controleteams. "Mooi dat het rapport laat zien dat er forse stappen gemaakt zijn."

Creatieve conferentie

De voorzitter ziet uit naar de creatieve conferentie die voorafgaat aan de ALV op 17 juni aanstaande. Die is bedoeld om aan leden terug te geven wat de NBA in de afgelopen tijd van ze heeft gehoord, via de reeks NBA Open-sessies. In juni staan verder het Open Podium van Accounttech (13 juni) en de Dag van de Financial (26 juni) op de agenda.

De reeks video-interviews met de NBA-voorzitter is te bekijken via Accountant.nl, NBA.nl, het YouTube-kanaal van de NBA en LinkedIn. Leden kunnen vragen indienen via vragenaandevoorzitter@nba.nl. Maandelijks wordt hieruit een aantal vragen geselecteerd. De interviews verschijnen elke laatste donderdag van de maand; de volgende uitzending is gepland voor 27 juni aanstaande. Terugkijken van eerdere edities kan hier.