'Dienstverlening Belastingdienst nog steeds onder de maat'
De dienstverlening door de Belastingdienst is volgens fiscaal dienstverleners nog steeds onder de maat. Dat blijkt uit een onderzoek dat de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs (NOB) en het Register Belastingadviseurs (RB) lieten uitvoeren onder hun leden. De beroepsorganisaties roepen de politiek op om de Belastingdienst veel meer middelen ter beschikking te stellen om knelpunten op te kunnen heffen.
NOB en RB lieten voor de vierde keer sinds 2011 een onderzoek uitvoeren naar de vraag hoe hun leden denken over het functioneren van de Belastingdienst. De beroepsorganisaties, met in totaal ruim twaalfduizend leden, willen met het regelmatig onderzoeken van de relatie tussen hun leden en de Belastingdienst tijdig trends en knelpunten signaleren. "De kwaliteit van de dienstverlening en de samenwerking met de Belastingdienst zijn immers essentieel voor een goede en efficiënte beroepsuitoefening en een effectieve belastingheffing in Nederland", aldus NOB en RB. Aan het nieuwe onderzoek namen bijna drieduizend leden deel.
Enkele in het oog springende conclusies zijn volgens de beroepsorganisaties:
- De bereikbaarheid en de toegankelijkheid van de Belastingdienst zijn nog altijd niet op het niveau dat anno 2019 verwacht mag worden.
- De leden van NOB en RB ervaren een verharding in de manier waarop medewerkers van de Belastingdienst zich opstellen: formeler en waar mogelijk sneller geneigd tot het opleggen van boetes.
- De kwaliteit van de dienstverlening door de Belastingdienst wordt gewaardeerd met een 5,9. Er is hierbij sprake van een dalende trend in vergelijking met de eerdere onderzoeken.
- In het geval belastingadviseurs een vaste contactpersoon hebben bij de Belastingdienst, neemt de waardering over de kwaliteit van dienstverlening enorm toe.
- Directe en persoonlijke communicatie tussen fiscaal dienstverleners en Belastingdienstmedewerkers leidt tot verbetering van de dienstverlening en vergroot de onderlinge (vertrouwens)relatie.
'Belastingdienst nu aan zet'
De resultaten evenals de aanbevelingen zijn inmiddels tijdens een gesprek met de Belastingdienst gedeeld. "We zien dat de Belastingdienst binnen hun beleid en budget probeert om het maximale te doen. Om de knelpunten op te kunnen heffen, roepen we de politiek op om de Belastingdienst veel meer middelen ter beschikking te stellen", zegt NOB-voorzitter Bartjan Zoetmulder. RB-voorzitter Fons Overwater vult aan: "Vanzelfsprekend houden we de vinger aan de pols en blijven we goed naar onze leden luisteren of de samenwerking verbetert".
Gerelateerd
Fiscus beslist meestal te laat op verzoek tot inzage gegevens
Het lukt de Belastingdienst vaak niet om op tijd te beslissen op verzoeken van belastingplichtigen om inzage in hun eigen persoonsgegevens die bij de fiscus gebruikt...
'Belastingdienst verzamelde op grote schaal persoonlijke gegevens'
De Belastingdienst heeft op grote schaal persoonlijke gegevens van belastingbetalers, waaronder ook uitingen op sociale media, verzameld en gebruikt bij haar toezicht...
Boekenonderzoek fiscus leverde vorig jaar ruim 800 miljoen euro extra op
De Belastingdienst heeft dankzij bijna negenduizend boekenonderzoeken bij bedrijven en instellingen in 2022 bijna 840 miljoen euro extra aan belastinggeld binnengekregen.
Belangrijkste ICT-systemen fiscus nog altijd verouderd
Hoewel de Belastingdienst een deel van zijn verouderde ICT-systemen heeft vernieuwd, zijn "de grootste en belangrijkste blijven liggen", stelt waarnemend president...
Soms is een strenge brief aan een kantoor al voldoende
In 2012 sloot de Belastingdienst een convenant met drie toezichthouders op het accountantsberoep: de Autoriteit Financiële Markten (AFM), het Bureau Financieel Toezicht...