Nieuws

Grote investeerders willen meer openheid over milieu

Een groep van 88 grote investeerders, goed voor bijna 10.000 miljard dollar aan beleggingen, roept ruim zevenhonderd bedrijven op om transparanter te zijn over hun impact op het milieu.

Het internationale platform CDP (Carbon Disclosure Project) vraagt de bedrijven om informatie over de effecten van hun activiteiten op het milieu openbaar te maken via het platform. De oproep is onderdeel van de jongste 'non-disclosure campaign' van CDP. Het platform voerde de afgelopen jaren soortgelijke campagnes, maar op kleinere schaal.

"Sommige bedrijven zeggen misschien al veel in hun eigen duurzaamheidsverslagen, maar dat is niet voldoende", stelt CDP-bestuurder Emily Kreps. "Beleggers en de markt hebben behoefte aan transparantie in de vorm van consistente, vergelijkbare en relevante statistieken." Het CDP-platform wordt inmiddels gebruikt door circa zevenduizend bedrijven.

Bedrijven

In Nederland richt CDP zich specifiek op chemiebedrijf DSM, kunstmestbedrijf OCI, Shell en Euronext. Fijnchemieconcern DSM scoorde de afgelopen jaren juist hoog in de Transparantiebenchmark van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en won meerdere keren de Kristalprijs voor haar mvo-verslaggeving.

Andere concerns die in de CDP-campagne worden aangesproken zijn onder meer oliegigantenconcerns ExxonMobil, BP en Chevron, webwinkel Amazon, autofabrikant Volvo en het Russisch-Nederlandse internetbedrijf Yandex. Tot de bij het initiatief betrokken investeerders horen onder meer HSBC Global, Environment Agency Pension Fund, NN Group, KLP en Washington State Investment Board.

De Dag van de Financial van de NBA op 26 juni aanstaande staat in het teken van de impact van bedrijven op het milieu.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.