Akkoord over steun bij overstap op schone bestel- en vrachtwagens
Gemeenten krijgen vanaf 2025 de mogelijkheid om gebieden in te stellen waar op termijn alleen nog bestelbussen en vrachtwagens komen die rijden zonder uitlaatgassen (zero-emissiezone). Over de invulling van deze afspraak uit het klimaatakkoord is nu duidelijkheid.
Gemeenten krijgen vanaf 2025 de mogelijkheid om gebieden in te stellen waar op termijn alleen nog bestelbussen en vrachtwagens komen die rijden zonder uitlaatgassen (zero-emissiezone). Over de invulling van deze afspraak uit het klimaatakkoord is nu duidelijkheid.
Ondernemers die in zo'n zone moeten zijn krijgen via een landelijke overgangsregeling de mogelijkheid over te stappen op een uitstootvrije bestelbus of vrachtwagen. Met een overgangsregeling gaan de meest vervuilende bestelbussen en vrachtauto's er het eerst uit.
Staatssecretaris Stientje Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) heeft daar met diverse partijen uit onder andere de transportsector, ondernemersverenigingen en gemeenten een akkoord over bereikt. Voor de overstap naar een schone bestelbus of vrachtwagen zijn er fiscale voordelen en komen er subsidies beschikbaar.
Zones vanaf 2025
Steden kunnen vanaf 1 januari 2025 een zero-emissiezone invoeren. Voorwaarde is dat ze die minimaal vier jaar van tevoren aankondigen. Nieuwe bestel- of vrachtwagens die na 2025 op kenteken gezet worden, moeten emissieloos rijden om in deze stadscentra te komen. Ondernemers die in zo'n zone moeten zijn en die nog een fossiele bestelbus of vrachtwagen hebben krijgen, mede in het licht van de coronacrisis, wat langer de tijd. In 2027 eindigt de overgangsfase voor bestelauto's, eind 2029 voor vrachtwagens.
Particulieren met een bestelbus of vrachtauto kunnen een ontheffing krijgen bij de gemeente. Dat geldt ook voor bepaalde categorieën voertuigen waarvoor nog geen goed emissieloos alternatief beschikbaar is.
Steunmaatregelen
Het kabinet wil ondernemers tegemoetkomen in de aanschafkosten, die nu nog hoger zijn voor een emissieloos busje of vrachtwagen. Ondernemers kunnen tussen 2021 en 2025 in aanmerking komen voor een subsidie. Ook voor vrachtwagens zijn er subsidiemogelijkheden. Daarnaast zijn er diverse fiscale regelingen, die investeren in een schone bedrijfswagen voordeliger maken.
Gerelateerd
Subsidiepot voor aanschaf elektrische truck is snel leeg
De subsidiepot voor de aanschaf van elektrische trucks die dinsdag werd geopend, is door grote interesse van ondernemers alweer leeg. Het budget voor dit jaar bedroeg...
Europese topbestuurders autobranche zien het somberder in
Topbestuurders in de Europese autobranche zijn pessimistischer geworden over de toekomst dan een jaar geleden. Zij vrezen vooral voor meer concurrentie van goedkopere...
Klimaatrechtszaken 'schadelijk voor Nederlandse bedrijfsleven'
Klimaatrechtszaken van milieuorganisaties tegen concerns als Shell, ING, KLM en Ahold zijn zeer schadelijk voor het Nederlandse bedrijfsleven, meent Frans Everts,...
Europese auto-industrie heeft hulp Brussel nodig
De Europese auto-industrie heeft dringend steun vanuit Brussel nodig, anders dreigen Europese autobouwers verder achter te raken op hun rivalen in China en de Verenigde...
Autofabrikanten verkopen een tiende meer auto's in EU
Autofabrikanten hebben vorige maand in de Europese Unie 10 procent meer personenauto's verkocht dan een jaar eerder. Daarbij kromp het marktaandeel voor benzine-...