Nieuws

NBA HELPT Vraag van de Dag: DigiD nodig?

Het platform NBA HELPT, opgezet voor hulp aan leden in coronatijd, krijgt inmiddels heel veel vragen binnen. Het drukst is het bij de Helpdesk Vaktechniek. Veel vragen keren regelmatig terug. Zoals deze eerste 'Vraag van de Dag': is DigiD nodig voor veel noodmaatregelen?

Diverse leden vragen de helpdesk om op NBA HELPT te benadrukken dat cliënten voor veel noodmaatregelen een DigiD nodig kunnen hebben. Bijvoorbeeld voor het noodloket, dat in veel gemeentes om een bevestiging via DigiD vraagt.

Voor accountants is het goed om hier alert op te zijn, aldus de helpdesk. Zij kunnen cliënten er op wijzen dat ze mogelijk een DigiD nodig hebben om van maatregelen gebruik te kunnen maken. Het kan drie werkdagen kan duren voordat een DigiD wordt ontvangen, dus is tijdig informeren van belang. Met name oudere cliënten weten er wellicht nog niet mee om te gaan, of hebben nog geen DigiD.

Voor het aanvragen van een DigiD bestaat een aparte website. Bij de aanvraag heeft een cliënt een burgerservicenummer (BSN) nodig. Binnen drie werkdagen ontvangt de cliënt daarna een brief thuis met een activeringscode. De cliënt voegt een telefoonnummer en e-mailadres toe tijdens de aanvraag. Daarmee kan bijvoorbeeld ook een wachtwoord worden hersteld, of de DigiD-app geactiveerd. De gebruikersnaam en het wachtwoord moeten goed worden bewaard. Die heeft de cliënt namelijk nodig om de DigiD te activeren.

Kijk op NBA HELPT voor meer praktijkvragen voor de helpdesks.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.