Nieuws

Marcel Welsink, GT: 'Niet blijven hangen in de crisis van vandaag'

Accountants moeten klanten helpen om structuur aan te brengen in hun denken en handelen, zodat die niet blijven hangen in de crisis van vandaag. Dat zegt Marcel Welsink, ceo van Grant Thornton, in de zevende aflevering van de NBA HELPT-podcast.

Welsink geeft aan dat Grant Thornton door de coronacrisis nu in drie delen is georganiseerd. Er zijn aparte teams die zich bezighouden met de gezondheid van de eigen medewerkers, met issues van klanten en hoe die het beste te bedienen en met de bedrijfseconomische impact op de eigen organisatie. "In korte tijd hebben we onze mindset volledig moeten veranderen", aldus Welsink in het gesprek met Lukas Burgering van de NBA.

Het gezondheidsteam binnen GT heeft een eigen beslissingsbevoegdheid, bijvoorbeeld waar het gaat over thuiswerken en het openhouden van kantoren. De lijnen naar medewerkers blijven daardoor transparant, stelt Welsink. "Het helpt om de organisatie te blijven aansturen."

Bij het helpen van klanten is de eerste fase erop gericht om klanten grip te laten krijgen op de huidige omstandigheden. Daarna gaat het om het aanpassen aan de situatie. Voldoende liquiditeit is daarbij key, benadrukt Welsink. Ook bij GT komen er veel vragen binnen over de steunmaatregelen van de overheid, over medewerkers, belastinguitstel, werktijdverkorting en financiering.

Structuur aanbrengen

Accountants moeten met name klanten helpen bij het nadenken over wat ze hierna moeten gaan doen. Dat betekent soms het toekomstig businessmodel aanpassen aan nieuwe omstandigheden. Weslink belt zelf veel met ceo's, "die nu vaak in eenzame omstandigheden zitten". Wij kunnen helpen om structuur aan te brengen in hun denken en handelen, aldus de GT-voorman. "Klanten moet niet alleen maar blijven hangen in de crisis van vandaag, ze moeten ook aan overmorgen gaan denken."

De meeste ondernemers hebben nog nooit te maken gehad met een dergelijk ingrijpende crisissituatie, meent Welsink. "Wij kunnen ons als accountants nu bewijzen en voor onze klanten van onschatbare waarde zijn, door ze door deze fase heen te helpen."

Menselijke maat

De bestuursvoorzitter van GT wijst er ten slotte op dat leidinggevenden niet de menselijke maat uit het oog mogen verliezen. "Blijf zorg houden voor je eigen medewerkers", zo stelt Welsink, die zelf regelmatig belt met collega'’s om te vragen hoe het met ze gaat. "Dat geeft mensen het vertrouwen dat je bezig bent om hun toekomst veilig te stellen."

De podcast is de zevende in een reeks speciale NBA HELPT-podcasts, om aandacht te vragen voor het hulpprogramma van de beroepsorganisatie. De podcasts zijn te beluisteren via Soundcloud, Spotify, Apple Podcast, Pocket Casts, Stitcher en Tune In. 

» NBA HELPT Podcast #7

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.