Nieuws

Twee miljoen boete voor GT UK wegens verwaarlozen ethiek

Eén manager ethiek zonder ondersteuning op ruim vierduizend werknemers is te weinig om naleving van ethische standaarden te waarborgen. Bovendien kon Grant Thornton UK niet objectief zijn bij de controle van slijterijketen Conviviality Retail plc in 2013/2014. De FRC heeft GT een boete opgelegd van 1,95 miljoen pond en gedwongen het kwaliteitssysteem te verbeteren.

Lex van Almelo 

De recente boete heeft GT te danken aan het negeren van ethische standaarden en vereisten van onafhankelijkheid en objectiviteit. Zo had het kantoor een senior manager bij de controlecliënt gedetacheerd om te assisteren bij de boekhouding. Volgens de FRC had GT daarom de controleopdracht moeten weigeren, in plaats van een goedkeurende verklaring te verstrekken. 

Het kwaliteitssysteem voldeed niet aan de ethische standaarden, die voorschrijven dat een accountantskantoor een partner ethiek heeft met voldoende ondersteuning. De ethiekpartner was er wel, maar tot medio 2016 stond deze er alleen voor. In het FRC-onderzoek zei de senior ethics partner dat de middelen voor de ethische functie "very very thin" waren en dat hij had geroepen om meer. De ethische staf werd echter pas na medio 2016 uitgebreid.

Eerdere boetes

GT ontving medio 2018 al een boete voor gebrek aan onafhankelijkheid en objectiviteit bij de controle van Nichols plc en de University of Salford. De schade was toen een boete van drie miljoen pond voor het kantoor, exclusief persoonlijke boetes voor de betrokken partners. 

In maart 2017 kreeg een controlepartner een boete van 1,3 ton en een schorsing (doorhaling) van drie jaar wegens gebrekkige controle van de jaarrekening van AssetCo plc. Het kantoor kreeg een waarschuwing en 2.275.000 pond boete. (overzicht)

Maatregelen

GT heeft - naast de boete - ook ingestemd met een aantal compliance maatregelen:

  • instellen van een ethics board die toezicht houdt op en rapporteert over naleving van de ethische normen;
  • onderzoek naar tekortkomingen in de ethische vaardigheden en middelen;
  • extra training van personeel op relevante punten;
  • verbeteringen van beleid en procedures om naleving te waarborgen.

Los van deze kwestie heeft de FRC de grote kantoren opgedragen vóór 23 oktober met een plan te komen voor de operationele scheiding van controle en advies.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.