EU-hof: overheidsinstantie met goede reden mag contanten weigeren
Overheidsinstanties mogen van burgers vragen dat ze giraal betalen en niet contant.
Maar dan moet daarvoor wel een goede reden zijn, oordeelt het Europees Hof van Justitie. Dat het innen en verwerken van cash geld die instanties te veel op kosten jaagt, bijvoorbeeld. En ze dat dan weer moeten doorberekenen.
Het hof boog zich over de klacht van een Duitse voorvechter van contant geld, die zijn kijk- en luistergeld niet in cash mag afdoen. Hij schuwt elektronisch bankieren, uit angst dat banken en wellicht ook anderen zo zijn handel en wandel precies kunnen volgen. Medestanders waarschuwen dat ook ouderen en anderen die minder digitaal vaardig zijn in de knel komen als ze niet langer in contanten kunnen betalen.
Euromunten en -biljetten zijn en blijven een wettig betaalmiddel in de eurozone, erkent het hof in Luxemburg. Maar een overheidsinstantie mag soms toch een elektronische betaling vragen, bijvoorbeeld als ze anders "onredelijke kosten" voor hun diensten in rekening moeten brengen. Als het in de regel maar mogelijk blijft om contant te betalen.
Bron: ANP
Gerelateerd
Betaalrekening veel duurder dan vijf jaar terug
Het hebben van een betaalrekening is de afgelopen vijf jaar flink duurder geworden, De kosten gingen vooral bij ING en ABN Amro flink omhoog.
Recordhoeveelheid Tikkie-betalingen in 2023
Nederlanders betaalden dit jaar een recordhoeveelheid van 150 miljoen Tikkies, in totaal goed voor 6,6 miljard euro aan overschrijvingen. De betaalapp wordt ook...
Brussel stelt wet digitale euro voor en verplicht acceptatie cash
De Europese Commissie heeft een wettelijk kader opgesteld dat volgens haar nodig is als de Europese Centrale Bank (ECB) zou besluiten tot de uitgave van een digitale...
Onderzoek: mobiel betalen bijna even populair als met contant geld
Nederlanders betaalden vorig jaar bijna even vaak contactloos met een mobiele telefoon of smartwatch als met contant geld.
Schade fraude betalingsverkeer bedroeg vorig jaar bijna 61 miljoen euro
De schade door fraude in het betalingsverkeer bedroeg in 2022 bijna 61 miljoen euro. Het ging vooral om schade door helpdeskfraude, maar ook door phishing, gestolen...