Belastingdienst wil via nieuwe campagne 'zichtbaar' zijn voor fiscalisten en accountants
Door online bijeenkomsten te organiseren wil de Belastingdienst "zichtbaar zijn en blijven" als werkgever, ook voor fiscalisten en accountants. Een nieuwe campagne moet helpen om het vertrouwen in de dienst te herwinnen.
Normale manieren voor de Belastingdienst om zich als werkgever te presenteren, zoals via evenementen en carrièrebeurzen, zitten er voorlopig nog niet in. Tegelijk moet de dienst zich extra inspannen, nu de reputatie door zaken als de toeslagenaffaire onder vuur ligt en vertrouwen bij zowel burgers als ondernemers moet worden herwonnen.
Volgens de Belastingdienst is online zichtbaar zijn en blijven de enige optie. Verhalen van medewerkers over het werken bij de Belastingdienst moeten daarbij zorgen voor aansluiting bij de behoeften van de doelgroep: fiscalisten en accountants met enkele jaren werkervaring.
Campagne
Eind januari is de dienst gestart met de online themacampagne, die duurt tot zeker eind mei. Volgens Diane Suters, adviseur recruitmentmarketing bij de Belastingdienst, gaan de verhalen onder meer in op het bestrijden van constructies waarmee belasting wordt ontweken. "Dat maatschappelijk belang vinden fiscalisten en accountants aantrekkelijk in een werkgever." Ook zaken als carrièreperspectief en het vertrouwen in de dienst komen aan de orde.
Om fiscalisten en accountants te betrekken bij de campagne, organiseert de Belastingdienst op 23 maart een webinar onder het motto 'Samen werken aan een financieel gezond Nederland'. Sprekers zijn onder andere Bas van den Dungen, secretaris-generaal van de Belastingdienst, en Leo Stevens, emeritus-hoogleraar fiscale economie.
Nieuwe campagne-uitingen na het webinar geven verdere invulling aan de thematiek. "Ons werk is echt mensenwerk en dat willen we laten zien in deze serie", aldus Suters.
Gerelateerd
Fiscus beslist meestal te laat op verzoek tot inzage gegevens
Het lukt de Belastingdienst vaak niet om op tijd te beslissen op verzoeken van belastingplichtigen om inzage in hun eigen persoonsgegevens die bij de fiscus gebruikt...
'Belastingdienst verzamelde op grote schaal persoonlijke gegevens'
De Belastingdienst heeft op grote schaal persoonlijke gegevens van belastingbetalers, waaronder ook uitingen op sociale media, verzameld en gebruikt bij haar toezicht...
Boekenonderzoek fiscus leverde vorig jaar ruim 800 miljoen euro extra op
De Belastingdienst heeft dankzij bijna negenduizend boekenonderzoeken bij bedrijven en instellingen in 2022 bijna 840 miljoen euro extra aan belastinggeld binnengekregen.
Belangrijkste ICT-systemen fiscus nog altijd verouderd
Hoewel de Belastingdienst een deel van zijn verouderde ICT-systemen heeft vernieuwd, zijn "de grootste en belangrijkste blijven liggen", stelt waarnemend president...
Soms is een strenge brief aan een kantoor al voldoende
In 2012 sloot de Belastingdienst een convenant met drie toezichthouders op het accountantsberoep: de Autoriteit Financiële Markten (AFM), het Bureau Financieel Toezicht...