Nieuws

Jonge professionals vrezen burnout

Banken, advocatenkantoren en accountantspraktijken worden steeds vaker geconfronteerd met uitval van junior personeel, als gevolg van een burnout. De coronacrisis zorgt voor hoge werkdruk en tegelijk voor meer geestelijke problemen door het thuiswerken.

Dat meldt de Financial Times. Volgens de Britse krant geven junior professionals in de advocatuur en consultancy steeds vaker signalen af dat ze last hebben van burnout-verschijnselen. Dat heeft alles te maken met lange dagen, eenzaam achter de laptop aan de keukentafel of de werkkamer thuis.

De grote advocaten- en advieskantoren vrezen voor een uittocht van jong talent dat de carrière heroverweegt. De toegenomen vraag naar juridisch en zakelijk advies tijdens de coronacrisis, in combinatie met een wereldwijde verschuiving naar het werken op afstand, zorgt volgens senior partners van de kantoren voor groeiende psychische problemen onder jongere professionals. Zo spreekt Ben Tidswell, voorzitter van advocatenkantoor Ashurst, van zowel "een retentieprobleem, als ook een welzijnsprobleem". Als gevolg van de pandemie worden advocatenkantoren en adviesbureaus overspoeld met verzoeken van bedrijven die moeten worden geherstructureerd.

95 uur per week

Ook bij banken loopt de druk op, door fusies en overnames en private equity-deals. Recent gaf een groep eerstejaars financieel analisten bij Goldman Sachs tegenover het management aan dat ze gemiddeld 95 uur per week werkten. Dat resulteerde onder meer in slapeloosheid en angst.

Jonge medewerkers vragen zich af hoe lang ze het nog volhouden. Het teamgevoel mist en is ingeruild voor lange dagen vol met “weinig glamoureus werk vanuit de slaapkamer”, aldus een partner van een Brussels advocatenkantoor. Zaken die het hoge werktempo de moeite waard maakten, zoals de vrijdagmiddagborrels of gezamenlijke uitjes, worden nadrukkelijk gemist. Met meer tijd om alle opties te overwegen, “wordt het voor sommigen van ons steeds duidelijker dat we twijfelachtige levenskeuzes hebben gemaakt”, aldus een Amerikaanse advocaat.

Law Care, een speciale ondersteuningslijn voor advocaten, stelt tegenover de FT dat de helft van de telefoontjes in 2020 afkomstig was van jonge advocaten die zorgen hadden over hun isolement, de lange werkdagen en een gebrek aan toezicht door het werken op afstand.

Geen netwerk

Ook vanuit het accountantsberoep klinkt zorg. Zo stelde de Britse PwC-voorzitter Kevin Ellis zich zorgen te maken over de drieduizend nieuwe jonge collega’s die in 2020 ‘online’ hun opwachting bij de organisatie maakten. "Ze zullen geen netwerk van vrienden op kantoor hebben."

Volgens Ellis ligt er een grote verantwoordelijkheid bij de kantoren om de juiste omgeving te bieden als mensen uiteindelijk weer op kantoor komen en zo de loyaliteit te bevorderen. Ook andere grote accountantskantoren spannen zich in. Zo heeft Deloitte een ‘koffieclub’ opgezet, die werknemers via Zoom aan elkaar moet koppelen.

Tegelijk gaan er soms zaken fout vanuit het management. Bill Michael, de voormalige ceo van KPMG UK, vertrok na ophef over een online vergadering, waarin hij medewerkers had verteld dat zij moesten "stoppen met zeuren" over de gevolgen van de coronapandemie voor hun situatie.

Vanuit financiële instellingen en advocatenpraktijken klinken vergelijkbare geluiden over incidenten. De aanvankelijke euforie over de voordelen van thuiswerken maakt zo steeds meer plaats voor zorgen over het geestelijk welzijn van werknemers.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.