Nieuws

Financiële dienstverleners worstelden in 2020 met werving en groei

Financiële dienstverleners, waaronder ook accountantskantoren, hadden in 2020 vooral problemen met het aanboren van nieuwe kansen en het werven van nieuw talent.

Dat blijkt uit onderzoek van LexisNexis InterAction onder 154 finance en accounting professionals bij 149 organisaties. De pandemie had veel invloed op de dagelijkse gang van zaken bij de financiële wereld. "Geannuleerd of uitgesteld werk, vertraagde betalingen, thuiswerken en nieuwe regelgeving zijn slechts een paar van de onvoorziene factoren die vorig jaar grote schade aanrichtten bij bedrijven. De pandemie had daarnaast een negatieve invloed op acquisitie", aldus de onderzoekers.

Pandemic related issues is volgens 42 procent van de respondenten de grootste uitdaging, gevolgd door New Business Development (35 procent). "Een gebrek aan netwerken, conferenties en beurzen, en weinig of geen klantgroei tijdens de pandemie zorgen dat veel bedrijven op zoek moesten naar een nieuwe benadering van bedrijfsontwikkeling."

Qua bedrijfsafdelingen hadden vooral business development en marketing en sales-afdelingen het zwaar, blijkt uit het onderzoek. 64 procent van de respondenten gaf aan dat die afdelingen worstelden met het vinden van een nieuwe manier van werken.

Uit het onderzoek blijkt ook dat het werven van nieuw talent bij een derde van de respondenten een hoofdpijndossier is. "Het aantrekken van goede mensen was al een probleem in deze sectoren en dit is door de pandemie eigenlijk alleen maar verslechterd", schrijft LexisNexis.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.