Nieuws

'Kijk hoe de datavlag erbij hangt in een organisatie'

Over het belang van data wordt veel gepraat binnen organisaties, maar het is vooral zaak er iets mee te doen, zo bleek tijdens editie 19 van de Busy Season Talks. Business en IT moeten beter samenwerken.

Opstomend naar de ‘seizoensfinale’ ging het in de laatste ‘reguliere’ editie van de reeks Busy Season Talks op Clubhouse over data en strategie. Hosts Hakan Koçak en Maxime Asjes spraken daarover op 22 juni jl. met Hakan Akdoğan (business manager Hot Item Groep), Mohamed Bouker (partner Deloitte Consulting) en Pieter de Kok (partner Coney).

The times they are a changin’; zo citeerde co-host Aleks Kayhan bij de muzikale opening nog een keer Bob Dylan, die in de reeks huiskamergesprekken voor accountants al vaker ter sprake kwam. Passend, gezien het thema.

Als adviseur probeert Hakan Akdoğan altijd eerst te achterhalen wat er achter de vraag van een opdrachtgever rondom data warehouses zit. “Gaat het over in control zijn, over de juiste data kunnen beschikken, op doelen kunnen sturen of over gegevens die niet kloppen?” Als informatie over klanten op verschillende plaatsen in een organisatie te vinden is, is er vaak ruimte voor verbetering. Ook de wijze van rapporteren is van belang. “Je moet niet alleen naar spiegeltjes en kraaltjes kijken in een mooi dashboard.”

Volgens Mohamed Bouker helpt het bij betere besluitvorming als data niet wordt bekeken als een geïsoleerd onderwerp, maar altijd in de context van bijvoorbeeld de bedrijfsstrategie of de relevantie voor de audit.

Rebelse insteek

Pieter de Kok gaf een inkijkje in de start en ontwikkeling van Coney, waarbij hij er in de beginjaren achterkwam dat er toen nog “geen hond geinteresseerd was in ons verhaal over continuous monitoring”. Dat betekende inspelen op ontwikkelingen en niet bang zijn om het roer om te gooien. “De toegevoegde waarde was al vanaf het begin vooral onze rebelse insteek, het zoeken naar meerwaarde, een cfo laten zien dat je met data tot meer en betere inzichten komt.”

Inmiddels is de markt veranderd en zien steeds meer ondernemingen het belang van continuous monitoring, aldus De Kok, die vooral zorg heeft over de arbeidsmarkt. “Ik had destijds meer mensen moeten aantrekken. Als ik toen tweehonderd man in dienst had genomen, kon ik ze nu allemaal aan het werk houden.”

Ook Akdoğan en Bouker zien dat er meer vraag komt naar real time inzicht in processen. De accountant moet daarop inspelen en meer vooruit willen kijken, om relevant te blijven. “Bedrijven halen in maart en april niet veel relevantie meer uit informatie over vorig jaar”, stelde Bouker. Toch kan “het grootste deel van de BV Nederland” volgens De Kok nog wel hulp van de accountant gebruiken bij de ontwikkeling op het terrein van data.

Klooien

In de opleiding van accountants wordt “niet in hoge mate educatie gegeven in relatie tot data”, zo werd vanuit de toehoorders gesteld. Dat mag veel meer worden. Een geluid dat De Kok zeker herkende. “Ik heb alleen dit voorjaar al meer dan 250 aanvragen gehad voor masterclasses van studenten.” Niet alles past binnen de basisopleiding, dus is het zaak een netwerk te zoeken en zelf kennis op te doen, aldus De Kok. “Volg trainingen online, ga zelf klooien.” Binnen Coney organiseren medewerkers daar op eigen initiatief ‘pizza-avonden’ voor.

Data is vaak nog niet leidend genoeg, meende Bouker. Misschien is het tijd om het hele proces opnieuw in te richten. “Proberen we met technologie niet terug te grijpen naar de oude wereld?” Hij publiceerde recent, samen met co-auteurs Frank Geelen en Nart Wielaard, het boekDe CFO in pole position’, waarin een analogie wordt gemaakt met de Formule 1. “De coureur rijdt de race, maar steunt op de hele back office, dashboards en data”, aldus Bouker. “Als je betere besluitvormingsprocessen wilt inrichten, heb je ook meer data nodig.”

We praten heel veel over dit soort thema’s, maar we moeten er in de praktijk veel meer mee doen, benadrukte De Kok. “Veel meer investeren, data analisten opleiden voor het accountantsberoep. We moeten er elke dag mee bezig zijn.” Akdoğan adviseerde om in voorkomende situaties zowel mensen vanuit IT-optiek als vanuit de business te betrekken. “Kijk hoe de datavlag erbij hangt in een organisatie. Ik probeer dat altijd goed te peilen, voor ik mijn mond opentrek.”

Direct na afloop bleek dat ‘tekenend accountant’ Ferry Timp ook deze toch complexe discussie weer goed wist te vatten in zijn visuele weergave van het gesprek. “Het scheelt dat ik hier de afgelopen paar jaar dagelijks mee bezig ben geweest”, erkende hij. “Klooien met computers is ook mijn hobby.”

1 juli: seizoensfinale

Op donderdagavond 1 juli sluit de reeks Busy Season Talks af met een online ‘seizoensfinale’, door bedenkers Arif Dursun en Hakan Koçak georganiseerd in samenwerking met de NBA. In een echte 'huiskamersetting' behandelen beide hosts, samen met ‘Mister Red Sneakers’ Gerrit Heijkoop, thema’s als ‘the future of audit’ en ‘de kracht van kwetsbaarheid’.

Sprekers die avond zijn Marc Hogeboom (Head of Assurance KPMG), Daniëlle de Jongh (Baker Tilly en voorzitter VAS), Fou-Khan Tsang (bestuursvoorzitter Alfa), Andreas Wismeijer (psycholoog en onderzoeker), Farid Tabarki (Studio Zeitgeist) en Omar El Messaoudi (zelfstandig accountant en bestuurslid NBA Young Profs). Natuurlijk zijn er bijdragen van de bekende sidekicks Aleks Kayhan (EY/VU) en Wendy Groot (PwC), wordt er getekend door Ferry Timp en is er muziek en een passende afterparty, inclusief pubquiz.

Aanvang van de online seizoensfinale is om 19.45 uur, slot naar verwachting 22.15 uur. Aanmelden is nog mogelijk en kan via nba.nl.

Lees het interview met Arif Dursun en Hakan Koçak uit het magazine Accountant.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.