Nieuws

Ook subsidiepot voor gebruikte elektrische auto is nu leeg

De subsidiepot waaruit particulieren een bijdrage kunnen krijgen voor de aanschaf van een tweedehands elektrische auto, is voor dit jaar leeg. Bij nieuwe elektrische auto's was de subsidie voor 2021 al na één week opgebruikt.

In totaal hebben 6750 mensen dit jaar een bedrag van tweeduizend euro gekregen om een gebruikte elektrische auto te kopen. Dat is ruim twee keer zoveel als in 2020. Daarmee is de begrote 13,5 miljoen euro voor dit jaar op; de regeling gaat op 1 januari weer open. Voor 2022 is 18,3 miljoen euro beschikbaar. Bij aankoop van een nieuwe elektrische auto werd dit jaar vierduizend euro subsidie verstrekt. Dat subsidiepotje was echter al na acht dagen helemaal leeg voor 2021.

De subsidieregeling moet bijdragen aan het behalen van de klimaatdoelstellingen. Demissionair staatssecretaris Steven van Weyenberg van Infrastructuur en Waterstaat zou graag willen dat ook de rest van dit jaar meer mensen in aanmerking komen om met subsidie een elektrische auto aan te kunnen schaffen, zo stelt hij in een verklaring. "Maar ik vind het vooral mooi nieuws dat al zoveel mensen met dit steuntje in de rug kiezen voor elektrisch rijden."

Subsidie niet uitsmeren

Organisaties zoals de ANWB en de BOVAG pleiten ervoor om het totale subsidiebedrag dat de overheid voor de komende jaren heeft gereserveerd, nu al ter beschikking te stellen. Volgens de organisaties heeft de overheid tot en met 2025 in totaal 252 miljoen euro gereserveerd, maar is dit bedrag uitgesmeerd over de komende jaren.

Mensen willen op zich wel graag een elektrische auto kopen, menen zij. "De CO2-winst die je nú boekt, boek je ieder jaar dat die auto rondrijdt. Waarom dan wachten met het uitdelen van die subsidie tot over vier jaar?" Om de klimaatafspraken van het klimaatakkoord van Parijs te halen moet Nederland in hun optiek "ruimhartig omgaan met het beschikbare budget".

Volgens het ministerie rijden er inmiddels bijna 200.000 elektrische auto's op de Nederlandse wegen. Daarbij gaat het om zowel waterstofauto's als auto's die op accu's rijden. De zogenoemde 'plug-in' hybrides, die een beperkte afstand elektrisch kunnen afleggen, worden hierbij niet meegeteld. Het aandeel waterstofauto's is minimaal.

Elektrisch rijden nog lastig voor particulieren

Hoewel het ministerie van I&W optimistisch stelt dat een gebruikte elektrische auto "voor steeds meer mensen" een goede optie, is, blijkt de overgang naar elektrisch rijden voor veel particulieren in de praktijk lastig. Het aanbod op de tweedehandsmarkt is gering. Bovendien is de actieradius van iets oudere elektrische auto's vaak beperkt, wat praktisch gebruik lastiger maakt. Tegelijk groeit wel het aanbod aan elektrische auto's op de private lease markt, die sowieso in de lift zit.

Het Europese klimaatplan 'Fit for 55', dat medio juli werd gepresenteerd door Frans Timmermans, vicevoorzitter van de Europese Commissie, gaat er van uit dat in 2035 geen brandstofauto's meer mogen worden verkocht. Het plan bevat deels nieuwe en deels aangescherpte maatregelen, om de CO2-uitstoot binnen de EU in 2030 met 55 procent terug te brengen opzichte van 1990.

Om zulke plannen te kunnen realiseren moeten alle zeilen worden bijgezet, constateerde PwC dit voorjaar al in een rapport over de transitie naar elektrisch rijden.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.