Nieuws

Miljoenenboete voor Samsung om beïnvloeding prijzen tv's

Elektronica- en techconcern Samsung heeft van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een boete van ruim 39 miljoen euro gekregen.

Volgens de toezichthouder maakte het Zuid-Koreaanse bedrijf zich tussen 2013 en 2018 schuldig aan de beïnvloeding van de prijzen die winkels voor Samsung-televisies rekenden, waardoor klanten duurder uit waren. Samsung struinde stelselmatig het onlineaanbod van zijn tv's af en zette webwinkels onder druk om de prijzen te verhogen, en dat mag volgens de ACM niet.

Bij onderzoek stuitte de ACM op ongeoorloofde praktijken van Samsung bij zeven winkeliers die televisies van het merk aanboden in hun webshop. Als de verkoopprijzen lager waren dan Samsung wilde, stuurde het bedrijf de verkopers berichten dat de prijs omhoog moest. Dit presenteerde medewerkers als advies, maar volgens de marktautoriteit ging het helemaal niet om vrijblijvende boodschappen.

Daarnaast greep Samsung ook in als winkeliers klaagden over concurrenten die tv's van het merk voor minder in de verkoop deden. Uit WhatsApp- en e-mailverkeer maakte de ACM op dat Samsung die bewuste winkeliers vervolgens ook aansprak op te lage prijzen.

Winkeliers moeten zelf hun prijzen bepalen, benadrukt de ACM, maar dat was hier duidelijk niet het geval. "De gedragingen van Samsung verstoorden de concurrentie op detailhandelsniveau en leidden tot hogere prijzen voor consumenten", verklaart bestuursvoorzitter Martijn Snoep. Het bedrijf informeerde winkeliers namelijk over en weer, zodat zij wisten dat ze de prijs voor Samsung-tv's konden verhogen zonder zich uit de markt te prijzen. Door te snelle prijsdalingen van de flatscreens tegen te gaan beschermde Samsung de eigen marges en die van winkeliers.

Bron: ANP

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.