Elektrische auto ook steeds geliefder bij particulier
In navolging van zakelijke rijders kiezen ook steeds meer particulieren voor een elektrische auto, via aankoop of private lease. Afgelopen jaar groeide het aandeel van particulieren bij de registraties van elektrische voertuigen (EV's) naar 21 procent. In 2019 was dat nog 12 procent.
Dat blijkt uit een analyse van RAI Vereniging en BOVAG naar de verkopen van elektrische personenauto's in 2021. De groei is onder meer te danken aan de invoering van de particuliere aanschafsubsidie per juli 2020 en de introductie van meer betaalbare elektrische personenauto’s.
De gemiddelde prijs van een volledig elektrische auto bereikte in 2016 een hoogtepunt met ruim € 79.000. Inmiddels is die gemiddelde prijs gezakt naar € 51.000 in 2021. Verwachting is dat dit jaar en komende jaren meer betaalbare modellen worden geïntroduceerd, waardoor de particuliere EV-markt verder kan groeien.
In 2021 was 78 procent van de nieuw geregistreerde elektrische auto's afkomstig uit de middenklasse (zogenaamde C- en D-segmenten). De top 3 meest verkochte elektrische auto's in 2021 bestond uit de Skoda ENYAQ iV, Kia Niro EV en de Volkswagen ID.4, alle drie C-segment auto’s.
Verkopen 2022
Sinds begin dit jaar kunnen particulieren opnieuw gebruikmaken van een aankoopsubsidie, waardoor het aandeel particuliere registraties in de eerste twee maanden van 2022 naar 56 procent is gestegen.
In totaal (zakelijk en particulier) werden 6.741 nieuwe elektrische auto's geregistreerd, ten opzichte van 2.375 in dezelfde periode afgelopen jaar; een stijging van 183 procent. Tot 10 maart is al voor bijna 43 miljoen euro aan subsidie aangevraagd, oftewel voor bijna 13.000 nieuwe EV's. Verwachting is dat de populariteit van EV's door de snel gestegen brandstofprijzen verder zal groeien.
Tweedehands markt
Eerder hebben RAI Vereniging en BOVAG samen met ANWB, VNA en Natuur en Milieu een autobelastingplan gepresteerd, om via hervorming van de autobelastingen de aangescherpte Europese klimaatdoelen (55 procent minder uitstoot voor 2030) te behalen.
Volgens de organisaties is het "cruciaal" dat de nieuwverkoop van elektrische auto's voor zakelijk en particulier gebruik tot 2030 blijft worden gestimuleerd. Tegelijk moet de export van gebruikte elektrische auto's worden beperkt, zodat de komende jaren een "gezonde" tweedehands EV-markt in Nederland ontstaat. Daarmee wordt elektrisch rijden voor meer particulieren betaalbaar en kan meer CO2-winst worden behaald, aldus de vijf organisaties.
Accountantskantoren stimuleren hun medewerkers al langer om over te stappen op een elektrische auto, zo bleek begin dit jaar uit een rondgang van Accountant.nl.
Gerelateerd
Deelmobiliteit rukt op, ook bij accountantskantoren
Ruim tachtig procent van de ondernemers wil van het bezit van vervoersmiddelen af en stapt over op verschillende vormen van deelmobiliteit. Ook accountantskantoren...
ANWB ziet interesse in elektrisch rijden dalen
De interesse in elektrisch rijden neemt af. Voor het eerst in jaren is de groep die niet van plan is elektrisch te gaan rijden (28 procent), groter dan de groep...
Subsidie voor tweedehands elektrische auto sneuvelt in Voorjaarsnota
Wie geen auto van de zaak heeft, maar privé een tweedehands elektrische auto wil rijden, kan alleen dit jaar nog profiteren van de aanschafsubsidie. Het kabinet...
Markt elektrische auto's is verslechterd; Tesla ontslaat tien procent personeel
Tesla gaat wereldwijd meer dan tien procent van de banen schrappen. Dat betekent dat veertienduizend werknemers worden ontslagen. Sterke concurrentie vanuit China...
Kabinet wil langer korting geven op wegenbelasting elektrische auto's
Het kabinet wil, langer dan oorspronkelijk gepland, korting blijven geven op de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor elektrische voertuigen tot 2031. Zonder die aanpassing...