Nieuws

Kabinet zet eerste stap voor 'eenvoudig systeem' rekeningrijden

Het kabinet doet een nieuwe poging om rekeningrijden in 2030 in te voeren. Volgens minister Mark Harbers (Infrastructuur) kiest het kabinet voor een "eenvoudig systeem", waarbij de automobilist alleen wordt afgerekend op het aantal gereden kilometers.

Volgens het kabinet zullen mensen die minder rijden dan gemiddeld erop vooruitgaan met het nieuwe systeem. Mensen die juist meer dan gemiddeld rijden, zijn meer kwijt. Er komt een vast tarief per kilometer. Het maakt dus niet uit waar of wanneer iemand rijdt. Ook kilometers in het buitenland tellen mee.

Automobilisten die op benzine of diesel rijden, betalen vanaf 2030 zowel accijns als een kilometerheffing. Gebruikers van elektrische of waterstof-auto’s zijn voordeliger uit. Omdat steeds meer mensen elektrisch gaan rijden, moet het nieuwe systeem uiteindelijk ook de dalende inkomsten uit accijnzen en uit de bpm opvangen.

Volgens staatssecretaris Marnix van Rij (Fiscaliteit) moet het wetgevingstraject om het systeem in te voeren op 1 januari 2025 zijn afgerond. Anders lukt het niet om het systeem vijf jaar later in te voeren. In 2025 wordt ook duidelijk wat de kilometerprijs gaat worden. Die wordt gebaseerd op de opbrengsten van de motorrijtuigenbelasting in dat jaar.

Eenvoud

Eerdere plannen om rekeningrijden in te voeren haalden het niet vanwege de complexiteit, aldus het kabinet. Zo werd eerder bedacht om het rijden in de spits duurder te maken of het rijden in bepaalde regio's zwaarder te belasten. Maar dat zijn volgens minister Harbers ingewikkelde systemen. "Daarom kiezen we nu voor de eenvoud. Dat maakt de techniek daarachter ook eenvoudiger en daarmee de haalbaarheid en invoering een stuk realistischer."

Maar ook nu leidt het voorstel voor rekeningrijden tot reacties. Zo is Natuur & Milieu “teleurgesteld in de uitwerking”, omdat het plan geen rekening houdt met hoe schoon of vervuilend auto's zijn. Ook is het volgens de milieuclub belangrijk om te kijken naar de locatie waar de auto's rijden en naar het tijdstip, zodat mensen op drukke tijden meer belasting betalen. Directeur Marjolein Demmers spreekt van "een stap achteruit" en noemt het “een onbegrijpelijk besluit”, gelet op de grote uitdaging die er ligt om klimaat- en stikstofdoelen te halen.

Eigen plan

Ook fabrikanten en importeurs van auto's zouden graag een onderscheid tussen relatief vervuilende en schone wagens zien. Door automobilisten met zuiniger auto's voordelen te bieden, zou de CO2-uitstoot volgens Rai Vereniging sneller omlaag kunnen. De brancheorganisatie is blij dat het kabinet "doorpakt met de invoering van een systeem van betalen naar gebruik".

RAI Vereniging presenteerde eerder samen met ANWB, BOVAG, Stichting Natuur en Milieu en VNA al een eigen plan voor de hervorming van het autobelastingstelsel dat in de optiek van de organisaties “eerlijker” is.

Volgens RAI Vereniging zorgt het huidige autobelastingsysteem ervoor dat nieuwe schone en zuinige auto’s in Nederland tot de duurste van Europa behoren. Invoering van betalen naar gebruik biedt de mogelijkheid om ook aanschafbelastingen zoals de bpm geleidelijk af te schaffen, aldus de vereniging.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.