Nieuws

Helft Europese bedrijven neemt ESG mee bij beloning van directies

ESG-criteria worden niet langer beschouwd als 'nice-to-have' in beloningsstructuren, maar gaan naar verwachting een primair onderdeel vormen van de bedrijfsstrategie. Bijna de helft van de Europese bedrijven past inmiddels ESG-criteria toe bij de beloning van leidinggevenden.

Het percentage Europese bedrijven dat ESG-criteria toepast in beloningsplannen voor leidinggevenden is gestegen van 7 procent in 2008 naar 44 procent in 2021. Verwacht wordt dat 48 procent van de bedrijven ESG-KPI's hanteert bij de beloning over 2022. Dat blijkt uit onderzoek van Insightia, onderdeel van Diligent, naar hoe bedrijven in Europa ESG-KPI's in hun beloningsstructuur hebben opgenomen, in de periode 2008 tot 2022.

Inmiddels neemt gemiddeld 32 procent van de Europese bedrijven sociale meetpunten op in beloningsplannen; 31 procent hanteert milieugerelateerde cijfers en 17 procent governance gerelateerde gegevens bij de beloningsplannen.

Bedrijven moeten balanceren tussen het aanpakken van ESG en het maximaliseren van aandeel­houdersrendement en waardecreatie op lange termijn, waarbij ondertussen greenwashing wordt vermeden, aldus Diligent. 

Frankrijk leidt, Duitsland loopt achter

Ongeveer 82 procent van de in Frankrijk onderzochte bedrijven heeft ten minste één ESG-gerelateerd meetpunt in de beloningsplannen opgenomen, volgens hun opgave over 2021. In 2022 zal dit percentage naar verwachting stijgen tot 88 procent.

Daar tegenover staat dat maar 22 procent van de in Duitsland onderzochte bedrijven ESG-gerelateerde meetpunten in de beloningsplannen heeft opgenomen. In het Verenigd Koninkrijk is dat percentage 53, wat naar verwachting in 2022 zal zijn toegenomen tot 60 procent.

Nederlandse AEX-bedrijven zijn Europees koploper als het gaat om de implementatie van governance-gerelateerde KPI's: 43 procent van de ondervraagde bedrijven in 2021 hanteert dergelijke maatstaven in hun beloningsplannen.

Korte versus langere termijn

Uit de analyse blijkt dat ESG-KPI's, in vergelijking met lange termijn incentives, vaker deel uitmaken van korte termijn bonuscomponenten. Meer dan 40 procentvan de geanalyseerde bedrijven beschikte in 2021 over ESG-maatstaven bij de korte termijn incentiveplannen. Dit percentage zal naar verwachting in 2022 groeien naar 47 procent, meent Diligent.

Maar 17 procent van de ondervraagde bedrijven had ook ESG-gegevens geïmplementeerd in hun lange termijn bonusplannen. Naar verwachting zal dat percentage dit jaar groeien naar 19 procent.

Volgens Diligent doen besturen er verstandig aan de markt te volgen en te begrijpen dat hun ESG-KPI's mogelijk moeten evolueren om de ontwikkelingen bij te houden. "Bedrijven die de eerste stap nog moeten zetten, moeten er alles aan doen om de basis te leggen voor het opnemen van ESG in hun beloningsplannen. Er wordt gewerkt aan Europese wetgeving om dit in de nabije toekomst aan alle grotere bedrijven op te leggen, dus de behoefte wordt steeds groter."

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.