Nieuws

FTM: Heineken Rusland lanceerde in 2022 volop nieuwe producten

Bierbrouwer Heineken lanceerde afgelopen jaar liefst 61 nieuwe producten op de Russische markt. Dat meldt onderzoekswebsite Follow the Money, die zich baseert op eigen berichtgeving van de Russische tak van de brouwer. Heineken noemt de berichtgeving "onwaar".

Ondanks sancties en het terugtrekken van veel westerse ondernemingen uit Rusland, lanceerde de Russische tak van de bierbrouwer in 2022 "in recordtempo" liefst 61 nieuwe producten, goed voor 720.000 hectoliter extra verkoop van bier en frisdrank, aldus FTM. "Dit was mogelijk door fantastisch teamwork en het geloof dat alles mogelijk is", stelt de Russische website van Heineken.

'Turbulent jaar'

In een terugblik op afgelopen jaar wordt aangegeven dat 2022 een "turbulent jaar voor alle marktspelers" was, maar het "bood tegelijkertijd volop kansen en opende nieuwe mogelijkheden voor de ontwikkeling en groei van onze business", aldus de Russische Heineken-website. "Trots kondigen we aan dat we in meerdere segmenten recordhoogten hebben bereikt."

Heineken breekt met een eerdere toezegging geen nieuwe investeringen te doen in Rusland, schrijft FTM. De bierbrouwer wil tegenover de onderzoekswebsite niet bekendmaken hoeveel de recente investeringen in Rusland hebben gekost.

In maart 2022 kondigde Heineken aan écht te zullen vertrekken uit Rusland, omdat het bezit van de Russische dochteronderneming niet langer "duurzaam of levensvatbaar" was.

'Nationalisatie voorkomen'

Inmiddels heeft Heineken gereageerd op de jongste berichtgeving van Follow the Money. Om nationalisatie te voorkomen doen lokale collega's bij Heineken Rusland "wat ze kunnen om het bedrijf draaiende te houden", aldus de bierbrouwer. Dat moet zorgen dat het levensonderhoud van werknemers in Rusland niet in gevaar komt.

Heineken noemt het "absoluut onwaar" dat de onderneming eerdere toezeggingen zou breken en stelt dat het bedrijf in Rusland volledig is afgeschermd. Alle operationele uitgaven daar financiert de lokale tak dus zelf. "Laat het duidelijk zijn dat Heineken geen dividenden, bedrijfsvergoedingen of royalty's uit Rusland ontvangt."

Regels

Heineken kondigde in maart vorig jaar al aan de verkoop van het Heineken-merk stop te zetten in Rusland en te willen vertrekken uit het land. Maar het is vooral op juridisch vlak lastig om een verkoop van het Russische bedrijfsonderdeel af te ronden, omdat de regels in Rusland telkens veranderen, verklaarde topman Dolf van den Brink onlangs nog.

Het streven is nu om de Russische activiteiten in de eerste helft van dit jaar te hebben verkocht. "We werken hard om de overdracht van ons bedrijf in Rusland aan een betrouwbare koper te bewerkstelligen, en dit onder zeer moeilijke omstandigheden", aldus de onderneming. "Als gevolg van de verkoop verwachten we een aanzienlijk financieel verlies van ongeveer 300 miljoen euro."

Offline

Follow the Money is niet onder de indruk van het verweer van Heineken. De onderzoeksjournalisten constateren fijntjes dat de Russische website van Heineken opeens offline is gehaald, volgens de brouwer "wegens technische werkzaamheden". En ze wijzen op het jaarverslag: "Feit is dat Heineken 100 procent eigenaar is van het Russische dochterbedrijf, en die dochter heeft ‘geconsolideerd’". 

Bron: FTM/ANP

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.