Opinie

'NIVRA, creëer huzarenstukje: houd de Ledenvergadering via internet'

Ik heb 'de Accountant' nog niet uit het plastic gehaald of ik krijg een vooraankondiging in mijn mailbox over de komende Ledenvergadering van 12 december 2007.

Joris Joppe

Een ledenvergadering is natuurlijk goed, inspraak, democratie, daar kan niemand bezwaar tegen hebben. Het trieste is alleen dat het instrument van de democratie - het stemmen - nauwelijks is geëvolueerd sinds de Grieken met de democratie op de proppen zijn gekomen. Een groepje geïnteresseerde doch slecht geïnformeerde leden in een ruimte bij elkaar roepen om vervolgens op een chaotische manier de stemmen bij elkaar te sprokkelen - in essentie niet anders dan bij het laatste referendum in Utrecht.

Lees nog eens goed het boekje Web.RA door en bezin u op de mogelijkheden. Laten we als accountants nu eens een keer vooruitstrevend zijn en de volgende Ledenvergadering via internet houden. De mogelijkheden zijn eindeloos, gerichte informatievoorziening, lagere drempel om te stemmen, een efficiënter stemproces, betrouwbaarder uitkomsten en hopelijk ook een hogere opkomst.

En in dat laatste zit misschien nog wel het belangrijkste element. Lees het boek The Wisdom of Crowds van James Surowiecki en je zult zien dat the many are smarter than the few. Kortom, het zou wel eens tot veel betere besluitvorming kunnen leiden. Transparantere en betere besluitvorming die bij zal dragen aan een nieuw elan van het NIVRA en meer vertrouwen in het bestuur.

Natuurlijk, internet is inherent onveilig. Maar goed, we hebben het hier over een bekende doelgroep van alleen registeraccountants. Een doelgroep die zich voor staat op haar eigen integriteit - fraude zou bijna bij voorbaat uitgesloten moeten zijn (ik heb namelijk een vaag vermoeden dat de rest van de wereld heel weinig interesse heeft in onze ledenvergaderingen). Maar goed, toch maar het zekere voor het onzekere nemen.

Vraag onze bloedbroeders van de NOREA om iets moois te bouwen en zorg dat het een huzarenstukje wordt uit oogpunt van beveiliging. Bij twijfel laten we ook nog een paar Kevin Mitnicks van deze tijd op de site los om te zien of deze ook te toorn van hackers kan weerstaan en ... Op naar de eerste Ledenvergadering!

Natuurlijk, het kost wat geld maar misschien moeten we dat financieren uit de middelen die zijn vrijgekomen nu het NIVRA geen kwaliteitstoetsing op de wettelijke controleopdrachten meer uit hoeft te voeren. Het wordt een groots succes - weten we eindelijk of de pluriformiteit echt door de beroepsgroep gedragen wordt. En als de eerste vruchten geplukt zijn en we allemaal met liefde en plezier weer onze contributie betalen, dragen we het product ceremonieel over aan Den Haag. De eerste stap in de vernieuwing van de parlementaire democratie is een feit, dankzij registeraccountants!

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Joris Joppe is registeraccountant en managing director bij Visionplanner.

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.