Opinie

Accountants, MVO en PR

Op de Limpergdag 2002 mocht ik spreken over het thema 'maatschappelijk verantwoord ondernemen en de rol van de accountant'. Zoals altijd was ik positief kritisch.

Marcel Pheijffer

Positief vooral over het feit dat ondernemingen aan maatschappelijk verantwoord ondernemen doen en daar ook verantwoording over willen afleggen. Kritisch over de rol die de accountant bij dat laatste wil en kan spelen.

Toentertijd gaf ik mijn bijdrage de titel 'MVO: 'bounty beach' of  'glad ijs' voor accountants'. Forensisch accountant Jaap ten Wolde had in 1999 in ‘de Accountant' aangegeven dat de certificering van het ethisch jaarverslag als een verbreding van de horizon en van het werkterrein van accountants kon worden gezien. Een bounty beach.

Ik was en ben het niet met hem eens. Redenen (niet limitatief): normen zijn vaag of ontbreken, ondernemingen bepalen te veel zelf waarover zij verantwoording willen afleggen, het verstrekken van zekerheid door accountants is slechts beperkt mogelijk, het is te vrijblijvend en negatief nieuws wordt vermeden. Dit alles de initiatieven van bijvoorbeeld het Global Reporting Initiative (GRI) en het ontwerp van een Nederlandse controlerichtlijn ten spijt.

Ik moest er vandaag (31 oktober 2007) aan terugdenken toen ik het NRC Handelsblad las. Op de economiepagina kwam ik het artikel Maatschappelijk verslag vooral PR tegen. Daarin wordt gerefereerd aan een onderzoek van Ernst & Young onder 25 AEX-fondsen.

De weergave van dat onderzoek in het NRC Handelsblad geeft een bevestiging van mijn beeld. Weergegeven wordt dat de onderzoekers van Ernst & Young eveneens van mening zijn dat de uitkomsten van het onderzoek hen tegenvallen. Wellicht omdat de accountant door over MVO rapporterende ondernemingen nog niet serieus wordt genomen.

Van een bounty beach blijkt geen sprake. Weliswaar kiest tweederde van de ondernemingen voor een lichte vorm van toetsing door de accountant, maar slechts twee van de AEX-bedrijven kiezen voor een controlerapport van de accountant.

Wij gaan aan
maatschappelijk verantwoord ondernemen
doen
als daar regels voor gesteld zijn
en de concurrentie
dat ook moet.
Hetzelfde geldt natuurlijk
voor de invoering van de
corporate governance-code.

G. ten Kate, De harde waarheid over zachte waarden, Het Spectrum, 2003.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Marcel Pheijffer (1967) is hoogleraar Forensische Accountancy aan de universiteiten Nyenrode en Leiden.

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.