Opinie

Dordtse Synode anno 2008

Het jaar 1619 is een belangrijk of betreurenswaardig jaar in de ontwikkeling van de Protestants Christelijke kerken in Nederland. Andere ideeën over de uitleg van het geloof leidden tot een kerkscheuring. Er zou nadien nog een aantal scheuringen volgen. Altijd rondom de vraag wat is het ware geloof.

Meestal ging het er hierbij om wat een ander fout deed, of fout zag. Details werden zo belangrijk dat men de grote lijn soms uit het oog leek te verliezen.

Ook op kleinere schaal leidden discussies over de uitleg van het geloof vaak tot het veroordelen van anderen. Het gebruik van al dan niet uit hun verband gerukte bijbelteksten om het eigen gelijk te halen en de ander te veroordelen heeft tot veel discussies geleid.

Vraag is natuurlijk wat dit gegeven op een opiniepagina van de accountant moet? Hoewel ik praktiserend Christen ben, denk ik niet dat ik deze pagina moet gebruiken om te evangeliseren. Wel zie ik duidelijke parallellen tussen de discussies over het ware geloof en die over de juiste toepassing van IFAC-regelgeving.

Dit wordt met name duidelijk in de discussies over de Vereenvoudiging van de regelgeving.

Partijen bewijzen hun gelijk aan de hand van paragrafen in de IFAC-tekst. Daarbij lijkt het er wel eens op dat de IFAC-regelgeving rule based is en niet principle based. Zaken worden absoluut gemaakt, soms nog iets sterker aangezet om de eigen ideeën te ondersteunen. Slechts zelden wordt de nuance gezocht.

Een voorbeeld. In de discussie over de samenstellingsverklaring voor het besloten verkeer wordt gesteld dat het maatschappelijk verkeer niet zou begrijpen dat er twee kwaliteitsnivo’s zouden zijn voor opdrachten tot het samenstellen van financiële informatie.

Op zich lijkt dit een valide argument. Voor de controle van de jaarrekening geldt toch ook: “Een audit is een audit?” Grote vraag is dan wel waarom IFAC extra regels stelt voor de audit van PIE’s.

IFAC geeft op haar website zelf een samenvatting van wat haar doel is:

“As the global organization for the accountancy profession, IFAC is committed to protecting the public interest by developing high quality international standards, promoting strong ethical values, encouraging quality practice, and supporting the development of all sectors of the profession around the world.”

Bescherming van het maatschappelijk belang is dus IFAC’s doel. Laten we dat voor ogen houden in de discussies die ongetwijfeld de komende maanden gevoerd zullen worden. En dat betekent niet dat voor alles geldt “one size fits all”. Nee, dit principe wordt door IFAC toegepast in de specifieke situaties.

In het kader van discussies over het geloof heb ik vaak moeite om aan niet gelovigen uit te leggen waarom er zoveel verschillende kerken zijn. Ik hoop dat het niet nog moeilijker wordt, en dat ik ook nog moet uitleggen waarom de discussies over de vereenvoudiging van de regelgeving voor accountants zo hoog zijn opgelopen dat een splitsing in het beroep nodig was.

Dat lijkt me zeker geen maatschappelijk belang.

En dan toch maar even terug naar het geloof. In de bijbel staat de volgende beeldspraak: Waarom kijk je naar de splinter in het oog van je broeder of zuster, terwijl je de balk in je eigen oog niet opmerkt (onder andere Lucas 6 vers 41).

Dit lijkt mij een wijze gedachte in het VGC-tijdperk (die uiteraard ook voor mezelf geldt).

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Jan Thijs Drupsteen is hoofd Vaktechniek bij de NBA en secretaris van het Adviescollege voor Beroepsreglementering. Hij schrijft op persoonlijke titel.

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.