Opinie

Ernst & Young en het verdwenen jaarverslag - transparant genoeg zo?

Het bericht dat Ernst & Young Nederland stopt met het publiceren van een eigen jaarverslag, heeft geleid tot felle kritiek van Marcel Pheijffer en een neutrale reactie van het NIVRA.

In deze zaak valt de term ‘transparantie' regelmatig. In mijn maartcolumn noemde ik dat een versleten en nietszeggend stopwoord. Het besluit van Ernst & Young, controleur van een kwart van de Nederlandse beursfondsen, belangrijkste accountant in de Nederlandse financiële sector en als cruciale pijler in de Nederlandse financiële structuur ‘too big to fail', illustreert adequaat wat ik bedoelde.

Volgens Ernst & Young is er "nauwelijks vraag" naar het jaarverslag.

Laten we eens kijken naar de feiten en naar wat het kantoor en andere partijen in het verleden over het onderwerp zeiden.

Maart 2004 (1)
AFM-bestuurder Paul Koster merkt tijdens de NIVRA Accountantsdag 2003 op dat de grote accountantsfirma's "nogal armzalige jaarverslagen" publiceren en stelde later in het FD dat "juist een accountant in zijn eigen verslaggeving het goede voorbeeld zou moeten geven".

Mede naar aanleiding daarvan inventariseerde 'de Accountant' (maart 2004) de wensen van ‘het maatschappelijk verkeer' en wat andere insiders. Een paar willekeurige citaten:

Jos van Niekerk, directeur van de belangenorganisatie van institutionele beleggers SCGOP (nu Eumedion): "De rol die de accountant heeft, betekent dat zijn jaarverslag een voorbeeldfunctie moet hebben op het gebied van transparantie en verantwoording."

Martin Noordzij, secretaris economische zaken van werkgeversorganiatie VNO-NCW vindt de jaarverslagen "belangrijk voor het maatschappelijk verkeer" en wil onder meer informatie over de verhouding tussen omzet uit audit en uit adviesdiensten.

Henk Verhoek (NIVRA) denkt onder meer "aan een segmentering van de omzet tussen grote en mkb-klanten, per bedrijfstak bouw, transport etc. en naar profit en non-profitcliënten."

Uit het artikel blijkt dat de diverse 'gebruikers' vooral informatie willen over: kwaliteit, personeel, omzet en bedrijfsresultaat per divisie en per bedrijfstak, onafhankelijkheid (eventueel omzet per klant of klantengroep uitgesplitst naar audit- en adviesfee), intern toezicht op onafhankelijkheid, strategie en beloning van partners.

Maart 2004 (2)
In hetzelfde nummer beoordeelde een jury de big four-jaarverslagen. Het oordeel: Wolligheid troef, het kan en moet concreter en beter.

Toenmalig Ernst & Young-woordvoerder Toby Ellson zegt in een reactie onder meer dat het kantoor hard werkt aan verbetering. En ook: "De vele duizenden hits op onze website geven aan dat er behoefte is aan een digitale versie van ons jaarverslag."

Maart 2005
'de Accountant' publiceert voor de tweede maal een jurybeoordeling. Conclusie: het moet nog beter, maar de kantoren zijn serieus op de goede weg.

Reactie Ernst & Young, raad van bestuur: "We zijn zeer blij met de positieve reactie van de jury op ons jaarverslag. Dit jaar hebben we voor het eerst een formeel jaarverslag uitgebracht dat zoveel mogelijk voldoet aan de wet- en regelgeving ter zake. Alhoewel we dit als organisatie van maatschappen niet verplicht zijn te doen. Naast de vele positieve reacties op het verslag zien we de reactie van de jury dan ook als een extra steuntje in de rug om op de ingeslagen weg verder te gaan."

2007
Bij het jaarverslag 2006/2007 op de Ernst & Young-site, staat de volgende opmerking: "Dat het jaarverslag inmiddels veel meer is dan een standaardcommunicatiemiddel, mag duidelijk zijn. Zo is de editie van vorig jaar zo'n vierduizend keer van ey.nl gedownload. Dit jaar kunt u het hele jaarverslag ook gelijk online lezen."

Maart 2009
Ernst & Young stopt helemaal met het publiceren van een jaarverslag. Woordvoerder Karel Zwaan licht toe waarom:
"We hebben deze beslissing genomen omdat er nauwelijks vraag was naar onze jaarverslagen."

Tot zover de feiten. Transparant genoeg zo?

P.S.: Over de jaarcijfers 2007/2008 publiceerde Ernst & Young Nederland zelfs geen persbericht. Op de website figureren onder Facts & Figures tot op heden nog steeds de omzetcijfers van 2006-2007 ("Dit is een stijging van 4,6% ten opzichte van het jaar daarvoor.").
Het 'transparantieverslag' vermeldt de recentste jaaromzet (2007/2008) wel (evenals personeelsaantallen), maar zonder enige ontwikkeling of duiding. Vergelijking met het (naar nu blijkt allerlaatste) jaarverslag leert dat de omzet sinds 2006/2007 is gedaald, met bijna vijf procent.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Tom Nierop was van november 2001 tot juni 2016 hoofdredacteur van Accountant en Accountant.nl.

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.