Opinie

Hervormingsaccountants en de nieuwe media

Afgelopen vrijdag bezocht ik de tweede Tweetup aangaande een hervormingsagenda voor de accountancy. Een bijeenkomst voor Twitteraars. Even vreesde ik tijdens het kennismakingsrondje de zaal uit te worden gezet. In een gezelschap van een veertigtal accountants was ik dissident: ik moest als een van de weinigen bekennen geen Twitteraar te zijn.

En dat ga ik ook niet worden. Het bloggen - redelijk modern voor een accountant - kost me al veel tijd en het moet niet gekker worden. Toch werd ik bij de bijeenkomst gedoogd. Wellicht omdat ik wel over een iPad beschik en ik die voor de zekerheid maar demonstratief tevoorschijn haalde.

Hoe het ook zij, ik ben verrast over de kracht van nieuwe (social) media. In casu leverde het artikelen in Het Financieele Dagblad en een column in NRC Handelsblad op. Bovendien kon er - middels tweets - tijdens de bijeenkomst snel verslag worden gedaan aan diegenen die er niet bij konden zijn.

Ons NIVRA blijkt ook bij de tijd. Zonder gedoogsteun, maar gewoon omdat zij Twitteren, woonden Berry Wammes en Marc Schweppe respectievelijk de eerste en tweede Tweetup bij. Prima, omdat ze daarmee een belangrijk signaal uitstralen: het NIVRA neemt het signaal van de jonge garde - spontaan bedachten zij de naam New kids on the blog - serieus.

Als 'oudere jongere' (42 alweer) sloeg ik het allemaal gade. Met verwondering en bewondering, de chaos was inspirerend. Maar ook met enige zorg, die ik dan ook heb geuit. Een tweet bestaat uit slechts 140 karakters. Dat is lang genoeg om een korte, pakkende boodschap over te brengen. Het is echter te kort om een goed onderbouwde boodschap in te verpakken.

Nu is het zaak structuur aan te brengen in de korte statements, orde in de chaos te brengen, voor nadere onderbouwing te zorgen. Goed aan te geven wat deze beweging wil bereiken. Bijvoorbeeld:

  • vooral hervormen op concrete kritiekpunten die vanuit een deel van het beroep opkomen zoals het verklaringstelsel, de regeling voor permanente educatie en het openbaar maken van management letters;
  • vooral hervormen door te werken aan kritiek die van buiten het beroep komt. Ofwel: werken aan kwaliteit en toegevoegde waarde;
  • vooral hervormen door het hervormen van de bestuurscultuur. Het gaat dan vooral om het uiten van irritatie over de wijze waarop het beroep richting derden door de gevestigde orde wordt vertegenwoordigd;
  • vooral hervormen door te werken aan verandering van de cultuur binnen ons beroep. Het gaat dan om zaken als het business model, beloningssystemen, aanpakken commercie, toon aan de top, leiderschap en dergelijke.

Bovenstaande punten overlappen deels, soms zelfs in sterke mate, en kunnen ook worden gecombineerd. Ze moeten echter wel worden doordacht en vertaald om de hervormingsagenda daadwerkelijk inhoud en kracht te geven.

Dat alles past niet in 140 karakters. Wat niet wil zeggen dat de kracht van nieuwe media niet behouden dient te worden. Integendeel, maak er gebruik van om te consulteren, te inspireren en zoveel mogelijk mensen te involveren. Maak er gebruik van om het proces om te komen tot de hervormingsagenda transparant te houden.

Maar besef ook dat er veel denkkracht zit bij degenen die minder met de nieuwe media hebben. Probeer ook hen bij deze ontwikkelingen te betrekken. Om zo - bijvoorbeeld bij een eventuele ledenvergadering - breder steun en draagvlak te kunnen verwerven.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Marcel Pheijffer (1967) is hoogleraar Forensische Accountancy aan de universiteiten Nyenrode en Leiden.

Gerelateerd

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.