Opinie

Kaasmeisjes verslagen door gearresteerde Bavariameisjes

De opwinding bij het wereldkampioenschap voetbal zit nog niet in het voetbal zelf. Sporadisch valt er een mooi doelpunt of een leuke actie te noteren, maar over het geheel genomen is het nog vrij tam. Zal wel veranderen als de laatste wedstrijden in de groepsfase gaan beginnen.

De opwinding wordt ook (nog) niet veroorzaakt door Oranje, al lag het land afgelopen maandag plat. The day that stops the nation, zoals de Angelsaksen het zo mooi zeggen. Zaterdag zal er ongetwijfeld weer met spanning worden gekeken naar onze toppers. Ik hoop en verwacht dat ze ons niet teleurstellen.

Nee, tot nog toe zijn het dus niet de heren voetballers die voor opwinding zorgen. De dames vormen het voorlopig hoogtepunt van het toernooi. Vrolijke, spontane Bavaria-meisjes. Ze hebben de Kaasmeisjes van het NIVRA (Accountantsdag 2008) ruimschoots verslagen.

Een fraai staaltje guerillamarketing. Plotsklaps is Bavaria een wereldberoemd biermerk. De marketeer die deze stunt heeft bedacht, drinkt vast zijn leven lang gratis bier. Deze stunt is goedkoper, verplettender en dus effectiever dan een dure marketingcampagne. Daar kan ook de accountant van Bavaria blij mee zijn.

Briljant was vooral de wijze waarop de dames - gecamoufleerd - het stadion ingingen voor de wedstrijd van Oranje tegen Denemarken. In Deense outfit. Zie daarvoor dit filmpje op YouTube (een net fimpje hoor, het ontlokte zelfs assistent-bondscoach Frank de Boer een glimlach en u kunt het gewoon op het werk kijken). Voor liefhebbers van de racesport heeft het biermerk overigens een blauwe variant.

De bierbrouwer heeft inmiddels te kennen gegeven te stoppen met de publiciteitsstunt bij het WK. Geen door het bedrijf gesponsorde dames meer op de tribunes. Volgens het bedrijf wegen de belangen van de dames zwaarder dan de eigen commerciële activiteiten.

De dames? Ja, de twee die zijn gearresteerd. Demissionair minister Maxime Verhagen zegt de arrestatie 'onzinnig' te vinden en vindt dat de FIFA het biermerk moet aanpakken, niet de dames.

Hij heeft kennelijk de tijd daarover te Twitteren. Maar ware het niet beter geweest indien hij zijn tijd zou hebben besteed aan het eerder duidelijkheid geven over zijn positie in de kabinetsformatie? Daarbij is inmiddels een week verloren gegaan...

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Marcel Pheijffer (1967) is hoogleraar Forensische Accountancy aan de universiteiten Nyenrode en Leiden.

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.