Opinie

06.30 AM

22.30 PM. Het licht gaat uit. Morgen immers weer vroeg op. Morgen overigens niet vergeten het personeel te vragen om vrij te houden voor de gemeenschappelijke cursus.

Nog even de softwareleverancier bellen om ervoor te zorgen dat de laatste update op een goede wijze kan worden geïmplementeerd. Nagaan in hoeverre gebruik kan worden gemaakt van het Beleidsbesluit aangaande bedrijfsfusie bij een klant. Bellen met de fiscus of uiteindelijk akkoord kan worden gegaan met de hoogte van de goodwill.

Doorgeven aan een medewerker dat een aantal jaarrekeningen kan worden afgerond. Twee klanten bellen of zij eindelijk onze factuur gaan betalen. Oh ja, met een klant een betalingsregeling treffen.

Trouwens niet vergeten om de sheets voor een pe-cursus verder te verfijnen. Zou natuurlijk slordig staan om de laatste actualiteiten niet mee te nemen. Verdorie, één klant had ik beloofd dat hij uiterlijk deze week zijn eindejaarsbespreking zou hebben. Even een notitie maken.

Nu slapen!

Heb ik nu echt niets vergeten? Nogmaals even de agenda pakken. Nee hè, woensdagmiddag komt al de cfo van een klant uit India. Praten over liquidatie van een Nederlandse deelneming. Woensdagochtend proberen om het gesprek over een ruziesplitsing tussen twee aandeelhouders efficiënt te laten verlopen. Vreemd, de advocaat van één van de aandeelhouders zou ook nog bellen. Morgen maar even mailen. Het licht gaat wederom uit.

Ik mis eigenlijk nog documenten om de jaarrekening van een klant te reviewen. Waarom zijn deze er niet? Onze medewerkster ook maar mailen wat de status is. Waar blijft die brief van de fiscus over de goedkeuring van zijn vermeende belaste en onbelaste activiteiten. Mijn klant wacht al twee maanden. Morgen nogmaals bellen.

Nog maar een paar dagen en de deadline wordt overschreden voor een tijdige fiscale oprichting van een BV van één van de klanten. De notaris vragen wat de huidige status is.

De bank wil ook nog extra toelichting bij een financieringsaanvraag van een groeiende klant. Als zij goed hadden gelezen hadden zij deze informatie al gehad. Tja, afhankelijkheid dwingt wederom tot actie.

Ik ben benieuwd naar een nieuwe klant die morgen met zijn administratie komt. Hopelijk een klant die bereid is een acceptabel uurtarief te betalen voor een goede dienstverlening. De laatste keer had ook al geleid tot een onprettige rol. Graag of niet.

Morgen komt een nieuwe medewerker. Ik ben benieuwd hoe het hem gaat bevallen. Misschien kan ik hem al direct koppelen aan een groepje klanten waar nog enige achterstand aanwezig is. In de ochtend even hem welkom heten en begeleiden. Niet te lang. Om elf uur wacht een andere medewerker met de bespreking over het toetreden van een persoon in een personenvennootschap.

Dat moet ook de komende week afgerond worden.

Jaarrekeningen, personeel, belastingaangiftes, correspondentie, afspraken, deadlines en problemen. Het schiet allemaal door mijn hoofd.

06.30 AM. De wekker gaat. De dag moet nog beginnen.

Deze bijdrage is ook als column geplaatst in het meinummer van Accountant.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Marco Moling (1972) is eigenaar van Accountax Accountants & Bedrijfsadviseurs. Hij is daarnaast voorzitter van de Novaa.

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.