Opinie

Rare communicatie

Kent u de spotjes van de rijksoverheid met als doel haar website bekend te maken?

"Hebt u vragen aan de rijksoverheid?" Kijk dan op onze site. Met vragen over enkele bij name genoemde onderwerpen "of andere vragen" kunt u daar terecht. 

Lieve rijksoverheid, en uw communicatiebureau, ik heb slecht nieuws voor u. Normale mensen hebben geen vragen "aan de rijksoverheid" maar vragen "over onderwerp X". U vertelt niet welke onderwerpen bij de rijksoverheid horen, dus uw boodschap is volstrekt zinloos. Het zal best kloppen allemaal, maar je hebt er niks aan. 

Van accountants wordt wel eens gezegd dat ze zo beroerd communiceren. Kent u de campagnes van Mazars? Ooit hadden ze zoiets als 'F*$% the rules', en tegenwoordig borduren ze voort op de veronderstelling dat beide hersenhelften een totaal andere functie hebben: de ene creatief, de andere analytisch. En de Mazars-mensen hebben natuurlijk het perfecte evenwicht. 

Is die campagne inhoudelijk wetenschappelijk aantoonbaar wel correct? Ik heb geen idee. Maar dat boeit niet. Waar het om gaat is dat Mazars, opnieuw, haarscherp weet te zeggen waar ze voor staat. En er is ook geen reden tot cynische bijgedachten. 

KPMG heeft daar natuurlijk wat meer last van. 'Cutting through complexity' doet mij inmiddels bijna onbewust denken "ja, misschien hadden jullie bij Vestia minder moeten cutten en wat meer moeten kijken?". 

Het laat maar zien hoe lastig het is. Je boodschap moet kloppen, het moet de goede respons oproepen bij de ontvanger. En dat betekent dat je zowel een begrijpelijke, waarde toevoegende boodschap moet hebben, als enig inzicht in de perceptie die de ontvanger bij je heeft. 

Marcel Pheijffer constateert, waarschijnlijk grotendeels terecht, dat de maatschappij  accountants met ballen en haar op de tanden wil. Hij steekt daarbij met name in via de route van de regelgevers. Ik zou daar graag aan toevoegen dat ook heel veel meer en betere aandacht nodig is voor de communicatie. 

Het accountantsberoep laat grote steken vallen in situaties die er echt toe doen. Maar het beroep doet ook heel veel goed in situaties die er echt toe doen. Heel wat accountants voldoen vaak prima aan de wens van de maatschappij, maar tot hun groeiende frustratie wordt dat niet erg lekker over het voetlicht gebracht. 

NBA, wordt het niet eens tijd voor een goede publiekscampagne?

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Arnout van Kempen di CCO CISA is Senior manager Risk & Compliance bij Baker Tilly. Hij schrijft op persoonlijke titel. Hij is lid van de Commissie Financiƫle verslaggeving & Accountancy van de AFM en lid van de signaleringsraad van de NBA. Daarnaast is hij diaken van het bisdom 's-Hertogenbosch.

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.